Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matberedare / Assistent/Mixer Mat analfabet behöver hjälp

  • fish1000 12 november 2008

    Hejsan Matklubben,

    Jag är en filur som more less kan kalla mig mat analfabet. Jag har ätit ute så mycket att jag har blivit trött på det.... Nu har jag ingen tjej heller för tillfället så jag får allt fixa maten själv om det ska bli någon :p. Så jag har kommit på den fantastiska iden att om jag köper lite elektroniska apprater att leka med kanske jag får mera inspiration att göra mat... Jag är intresserad av att göra kulinarisk mat men kommer inte riktigt till skott :p.

    Så jag undrar vad för typ av matberedare skall jag inhandla. Helst vill jag ha en som kan göra allt och man trycker på en knappt så är det klart :D eller skall det vara en assistent?

    Jag har kollat runt lite i olika forum och där sägs ganska ofta att det är Kitchen Aid som gäller? jag kan tänka mig att satsa ca 5000kr på en apparat.

    Jag skulle vara mycket taksam för några tips. Finns det kok böcker för matberedare?

    -Mat Analfabeten

  • boz1965 12 november 2008

    Jag tycker att det första du ska satsa på är ordentliga knivar. 3 - 4 st riktigt bra.

    T.ex.:
    Kockkniv
    Skalkniv
    Brödkniv
    Flexibel filékniv

    Märken som är bra är: Global (dyrast, men också bäst), Victorinox, Zwilling, Fiskars m.fl.
    De som är billigast av dessa är Fiskars, som håller en fullt godtagbar kvalité för hemmabruk även om jag inte hade valt dem i mitt yrke.

    Därefter kommer kokkärl. Att steka i/med är gjutjärn att föredra. Skeppshult är det enda som gäller för mig, främst för att det är det enda märke som är helsvenskt i alla avseenden. Ronneby Bruk är också bra, men deras stekpannor och järngrytor tillverkas numera i gamla Östeuropa och inte i Sverige. Kokkärl i övrigt bör du satsa på rostfritt med tjock botten. Köp ALDRIG teflon- eller nonstickbelagda kärl, som yrkesman kan jag säga att DE SUGER! Nu kommer flera stycken att säga emot, det är jag säker på, men faktum kvarstår.

    Sist, men inte minst, är en bra köksmaskin. Du bör välja en maskin som kan flera saker, inte bara en blandare, som t.ex. KitchenAid utan en som du kan koppla på en mixer, köttkvarn, grönsaksskivare/-hack, visp mm. Själv har jag en Bosch (kostar c:a 2000.-) och den är jag enormt nöjd med.

    Sedan kompletterar du med lite diverse andra verktyg som vispar, slickepottar, äggskivare och annat som kan vara bra att ha i ett kök. Här kan det vara ett bra tips att kolla på ÖoB, de har ett hyfsat bra sortiment.

    Får du pengar över efter detta så satsa gärna på ett par - tre kokböcker med husman, lättlagat och festmat.

  • jenkar 12 november 2008

    Jag skulle säga att det beror på vad du vill använda det till. Jag har en mindre matberedare som jag använder till exempelvis :pajdegar, mindre kakdegar, pizzadegar o.s.v,, degar som alltså inte är så stora. Sedan har jag även den klassika electrolux assistenten som enligt mig är ovärdelig när man bakar mycket matbröd som jag gör, den slår alla kitchen aid å liknande om det nu är bröd, å tunga degar å liknande man vill göra, så mitt råd är att tänka på vad det är du gör mest å så så du inte köper något som du inte kommer att använda!. Lycka till!.

  • lisbethv 21 november 2008

    Börja med att att köpa dej en kokbok med bilder i för att få INSPIRATION

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2008

    1. Jag tycker att det första du ska satsa på är ordentliga knivar. 3 - 4 st riktigt bra.

    T.ex.:
    Kockkniv
    Skalkniv
    Brödkniv
    Flexibel filékniv

    2. Märken som är bra är: Global (dyrast, men också bäst),

    3. De som är billigast av dessa är Fiskars, som håller en fullt godtagbar kvalité för hemmabruk

    4. Skeppshult är det enda som gäller för mig, främst för att det är det enda märke som är helsvenskt i alla avseenden.

    5. Köp ALDRIG teflon- eller nonstickbelagda kärl, som yrkesman kan jag säga att DE SUGER! Nu kommer flera stycken att säga emot, det är jag säker på

    6. Du bör välja en maskin som kan flera saker, inte bara en blandare, som t.ex. KitchenAid

    1. Håller fullständigt med på den här punkten.

    2. Här håller jag däremot inte med ;). Skulle Global vara bäst? Tillåt mig att småle. Bäst ur vilken synpunkt? Bäst bladstål? Nix! Bäst ergonomi? Nix! Bäst pris-/kvalitéförhållande? Nix!

    Så varför tjatar alla om Global? Jo, pga en mördande reklamkampanj i slutet av 90-talet och mycket duktig säljorganisation.

    Vill du verkligen köpa en bra kniv? Titta då på märken som Hattori, Mr Itou, Murray Carter, Phil Wilson osv.

    Många av dessa knivar hittar du här: http://www.japanesechefsknife.com/products.html

    3. Hm, tyvärr så har Fiskars gått ner i stålkvalité de sista åren. De har till de flesta modeller valt ett billigt kinesiskt stål (420J2 variant) för att pressa priserna. Jag skulle inte rekommendera deras knivar i dagsläget.

    4. Håller med. Ett annat är det länge utgångna Kockums. Jag har ett gäng grytor och de slår allt som finns, kanske i par med franska Le Creuset.

    5. Ja, här måste jag verkligen säga emot. Det finns själklart plats för båda typerna i köket. De har olika för och nackdelar men att helt utesluta belagda kärl är nonsens. Du som kallar dig yrkeskock borde veta det här ;).

    6. Kitchen Aid är INTE bara blandare. Det finns ett rikligt tillbehörspaket. Nackdelen är däremot priset och den förhållandevis svaga motorn, jämfört med t ex en Bosch 606 eller Kenwood Major.

  • Smulpajen 30 november 2008

    Matberedare och en större assistent typ Bosch är ovärderliga i köket om man lagar mycket mat och bakar. Globalknivarna är överskattade. Jag har en, och skulle aldrig köpa en till. Den blev slö ganska omgående. En grundkokbok är också bra att ha. T ex "Vår kokbok" eller "Icas stora kokbok".

  • dePaul 30 november 2008

    Min bästa kokbok är Wezätas "Stora Kokboken" från 1953. En riktig klassiker med många originalrecept.

    ~Paul~

  • Gnurf 30 november 2008

    Med risk för att dra på mig Klagomuren så undrar jag om inte korrekt benämning på den typ av Matberedare som fish1000 efterlyser är....MAMMA :D

    Å knivar som är slöa vässar man (H)

  • Smulpajen 30 november 2008

    Köper man en kniv för 1200:- ska man inte behöva slipa den efter tre dagar:o Inte var jag oförsiktig heller....:'(

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av Gnurf den 30 nov 2008



    Å knivar som är slöa vässar man (H)
    Det är tyvärr inte ett korrekt påstående. En blyertspenna vässar man. En kniv bryner man eller slipar :)

    ~Paul~

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 30 nov 2008

    Köper man en kniv för 1200:- ska man inte behöva slipa den efter tre dagar:o Inte var jag oförsiktig heller....:'(
    Faktum är att man ibland mycket väl kan behöva bryna redan efter 3 dagar. Det har inte så mycket med antalet arbetstimmar att göra, utan om materialet man skär i.

    Om du t ex skär i hårda och-/eller abrasiva ämnen så kan det hända att kniven behöver en omgång redan efter ett tiotal minuter.

    Global tillverkar sina blad i ett rostfritt japanskt stål som heter Cromova 18. Det är härdat till runt 58 HRC (Hårdhet i Rockwell C grader). Det ligger ungefär i mitten av skalan för knivar med acceptabel hårdhet.

    Självklart finns det nötningståligare stålsorter men när det gäller vissa specifikt abrasiva ämnen så klarar heller inte de flera dagar i sträck. I så fall måste du gå över till diamant eller safir (H).

    ~Paul~

  • Gnurf 30 november 2008

    Nå men dePaul...Kniven ÄR att likna vid min Penna...jag skapar ju Matpoesi....(Y)

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av Gnurf den 30 nov 2008

    Nå men dePaul...Kniven ÄR att likna vid min Penna...jag skapar ju Matpoesi....(Y)
    Hhaaaha OK, jag ger mig :D

    ~Paul~

  • 30 november 2008

     

  • dePaul 30 november 2008

    Skrivet av Binge56 den 30 nov 2008

    Börja med en bakmaskin så får du i alla fall bröd dagligen. Den sköter allt själv, utom att hälla ingredienserna i skålen.
    Om jag förstod dig rätt, var det den typen maskin som kunde utföra allt - bara du tillsatte ingredienserna.
    Eftersom det är kulinarisk mat du vill laga antar jag att du har bra baskunskaper i matlagning,
    Lycka till!
    Binge56
    Ehhhm. Ok, så har inte jag förstått det. Men du kan ha rätt förståss :D

    ~Paul~

  • segerwitch 30 november 2008

    Skrivet av Smulpajen den 30 nov 2008

    Köper man en kniv för 1200:- ska man inte behöva slipa den efter tre dagar:o Inte var jag oförsiktig heller....:'(


    :oVet inte om du har haft otur, med dinna Global?? Min man har två stycken och är helnöjd med dem, dom används dagligen och skärpan håller i sig efter ett år????Eller är det vi som har haft tur?????:o

  • Smulpajen 30 november 2008

    Skrivet av segerwitch den 30 nov 2008

    Skrivet av Smulpajen den 30 nov 2008

    Köper man en kniv för 1200:- ska man inte behöva slipa den efter tre dagar:o Inte var jag oförsiktig heller....:'(


    :oVet inte om du har haft otur, med dinna Global?? Min man har två stycken och är helnöjd med dem, dom används dagligen och skärpan håller i sig efter ett år????Eller är det vi som har haft tur?????:o

    Kanske var det ett måndagsexemplar:'(:D

  • dePaul 30 november 2008

    Med största sannolikhet så har det att göra med folks olika syn/krav på skärpa (H). Personligen accepterar jag inget annat än att kniven rakar armhåren utan att nudda huden.

    ~Paul~

  • dePaul 30 november 2008

    En liten demonstration av den här typen av skärpa visas upp av en bekant till mig: http://www.youtube.com/watch?v=BlKsh005Osw

    Observera att kniven är en 6 mm tjock Combat kniv av märke Busse!

    ~Paul~

  • ferga 7 december 2008

    Ingen verkar ha nämnt den absolut bästa kniven på marknaden: masahiro. Dessa knivar soppar banan med Global, Victorinox, Zwilling, Fiskars. Om någon ändå ska lägga pengar på knivar så köp masahiro. Jag vet att kockarna på F12 och gyldene freden använder märket. Jag hittade en sida i sverige som säljer masahiro: www.masahiro.se

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2008

    Jag tycker att det första du ska satsa på är ordentliga knivar. 3 - 4 st riktigt bra.

    T.ex.:
    Kockkniv
    Skalkniv
    Brödkniv
    Flexibel filékniv

    Märken som är bra är: Global (dyrast, men också bäst), Victorinox, Zwilling, Fiskars m.fl.
    De som är billigast av dessa är Fiskars, som håller en fullt godtagbar kvalité för hemmabruk även om jag inte hade valt dem i mitt yrke.

    Därefter kommer kokkärl. Att steka i/med är gjutjärn att föredra. Skeppshult är det enda som gäller för mig, främst för att det är det enda märke som är helsvenskt i alla avseenden. Ronneby Bruk är också bra, men deras stekpannor och järngrytor tillverkas numera i gamla Östeuropa och inte i Sverige. Kokkärl i övrigt bör du satsa på rostfritt med tjock botten. Köp ALDRIG teflon- eller nonstickbelagda kärl, som yrkesman kan jag säga att DE SUGER! Nu kommer flera stycken att säga emot, det är jag säker på, men faktum kvarstår.

    Sist, men inte minst, är en bra köksmaskin. Du bör välja en maskin som kan flera saker, inte bara en blandare, som t.ex. KitchenAid utan en som du kan koppla på en mixer, köttkvarn, grönsaksskivare/-hack, visp mm. Själv har jag en Bosch (kostar c:a 2000.-) och den är jag enormt nöjd med.

    Sedan kompletterar du med lite diverse andra verktyg som vispar, slickepottar, äggskivare och annat som kan vara bra att ha i ett kök. Här kan det vara ett bra tips att kolla på ÖoB, de har ett hyfsat bra sortiment.

    Får du pengar över efter detta så satsa gärna på ett par - tre kokböcker med husman, lättlagat och festmat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.