Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matberedare / Assistent/Mixer Mat analfabet behöver hjälp

  • dePaul 5 maj 2009

    Skrivet av jenkar den 5 maj 2009
    hahaha!
    för en gång skull är det inte jag som är i blåsväder..!
    Jag anser dock att varken jag eller boz1965 är direkt i blåsväder. Vi har till stora delar samma uppfattning och åsikter när det gäller knivar.

    Både han och undertecknad är säkert överens om att riktiga arbetsverktyg (knivar i det här fallet) är essentiella för ett tillfredsställande slutresultat.

    Att därför håna oss för att vi har ett särskilt intresse för dessa arbetsverktyg är varken logiskt eller begåvat ;)

    ~Paul~

  • idea_ 10 maj 2009

    Jag tror att om man föredrar Bosch eller elektrolux assistent beror på vad man har erfarenhet av. En kock bekant till mig har en Bosch, som sin mamma, hon svär vid att det är det bästa som finns och över att det inte var hon som utrustade köket hon jobbar i, där det finns en elektrolux assistent. Själv köpte jag en elektrolux när jag fyllde 30, har vuxit upp med en sådan då mamma köpte en när hon var ung. Det gjorde min moster med. Min kusin tog över mormors gammla när hon var i 30 års åldern, och den går än, trots att den är i 40-50 år gammal, och min kusin är en riktig bullmamma, hennes barn är uppvuxna på hembakt bröd. Som någon sagt så passar många av båda dessa märkens "gammla" tillbehör till "nya" maskiner och viceversa. Bra när man behöver kompletera.
    Ha en bra helg
    Kari

  • jenkar 10 maj 2009

    Skrivet av dePaul den 5 maj 2009

    Skrivet av jenkar den 5 maj 2009
    hahaha!
    för en gång skull är det inte jag som är i blåsväder..!
    Jag anser dock att varken jag eller boz1965 är direkt i blåsväder. Vi har till stora delar samma uppfattning och åsikter när det gäller knivar.

    Både han och undertecknad är säkert överens om att riktiga arbetsverktyg (knivar i det här fallet) är essentiella för ett tillfredsställande slutresultat.

    Att därför håna oss för att vi har ett särskilt intresse för dessa arbetsverktyg är varken logiskt eller begåvat ;)

    ~Paul~

    Ursäkta MIG de paul men menar du att jag hat hånat dig?? då ber jag så hemskt mycket om ursäkt!. Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så.. försök att ha lite självdistans å humor!..:D

  • Gnurf 10 maj 2009

    Tror dePaul menade att jag hånar deras knivintresse...på samma sätt som du ju egentligen menade att det var Gnurfen som var i blåsvädret...istället för jenkar för en gångs skull...:p :D Jag kåserade nog mer än hånade...brukar sällan avsiktligt håna människor...:o Det är så lätt att missförstå varandra på Internet....:)

    Skrivet av jenkar den 10 maj 2009

    Skrivet av dePaul den 5 maj 2009

    Skrivet av jenkar den 5 maj 2009
    hahaha!
    för en gång skull är det inte jag som är i blåsväder..!
    Jag anser dock att varken jag eller boz1965 är direkt i blåsväder. Vi har till stora delar samma uppfattning och åsikter när det gäller knivar.

    Både han och undertecknad är säkert överens om att riktiga arbetsverktyg (knivar i det här fallet) är essentiella för ett tillfredsställande slutresultat.

    Att därför håna oss för att vi har ett särskilt intresse för dessa arbetsverktyg är varken logiskt eller begåvat ;)

    ~Paul~

    Ursäkta MIG de paul men menar du att jag hat hånat dig?? då ber jag så hemskt mycket om ursäkt!. Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så.. försök att ha lite självdistans å humor!..:D

  • dePaul 10 maj 2009

    Skrivet av jenkar den 10 maj 2009
    Ursäkta MIG de paul men menar du att jag hat hånat dig?? då ber jag så hemskt mycket om ursäkt!. Förstår inte riktigt hur du kan tolka det så.. försök att ha lite självdistans å humor!..:D
    Alltså du har missuppfattat mig. I ditt fall så var det mer eller mindre en förklaring som jag levererade.

    Svaret var egentligen en "förlängningspuck" till Gnurf eftersom det var på dennes inlägg som du svarade på och som undertecknad var inblandad i.

    ~Paul~

  • dePaul 10 maj 2009

    Skrivet av Gnurf den 10 maj 2009

    Tror dePaul menade att jag hånar deras knivintresse...på samma sätt som du ju egentligen menade att det var Gnurfen som var i blåsvädret...istället för jenkar för en gångs skull...:p :D Jag kåserade nog mer än hånade...brukar sällan avsiktligt håna människor...:o Det är så lätt att missförstå varandra på Internet....:)
    Men alltså även i ditt fall så var mitt svar inte så blodigt menat. Det var mer eller mindre en förklaring till mitt särskilda knivintresse.

    Jag ber om ursäkt för mitt obegåvade sätt att uttrycka mig på! Precis som du skriver. Det ser ibland mycket elakare ut i skrift än vad man hade tänkt sig.

    Tillbaks till ämnet således :).

    ~Paul~

  • mooseella 10 maj 2009

    Här var det en del "våldsamma" diskussioner. =)
    Jag är nu inne på min 2:a hushållsassistent, Den första (inköpt 71) var en Starmix. En kanonmaskin. men efter en del år så blev skålen för liten tyckte jag. Då köpte jag en Elektrolux, med 7 liters skål, med alla tillbehör. Den lever fortfarande.
    Sedan har jag slitit ut 2 matberedare, Philips, den stora varianten, passar mig perfekt. Kanon att göra pajdegar och annat i.
    Vad det gäller knivar så är Paul Boucse min favorit, fick "hans" laxkniv i present för en del år sedan, Oj, den är BRA. Mina andra knivar är av märket, Anders Petter och Exxent, kanon knivar det också..Dottern som är kock använder bara Global. de passar hennes händer bra, så hon fick de jag hade för de passade inte min hand. Så mitt råd är. Köp den kniv som ligger bra i din hand med ett bra stål i, ett som man kan bryna upp innan man börjar fixa med maten.
    Ha en bra dag..

  • fish1000 11 maj 2009

    Skrivet av DietistAsa den 5 maj 2009

    Tusen tack för svar!
    Jag är nog mer ute efter en köksmaskin modell större. Jag har redan en matberedare (från bosch :o) som fixar allt hack och skiv samt små degar. Nu är jag dock ute efter the big guns så att säga...hehe!

    Här är en jämförelse mellan din och den jag kollar på: http://www.bosch-hushall.com/?SiteMapId=13890&ps=MUM46R1,MUM6N22

    Så det är den eller en sån här http://www.electrolux.se/node38.aspx?productId=4277

    Mmmm, nu blev du sugen på en sån va? ;)


    Hehe ja man vill ju alltid ha de störst bäst och vackraste pjäserna ;)

    Ja för dina Behov ser ju bägge ut som kompetenta maskiner. Jag tycker Bosch maskinerna verkar vara ordentliga pjäser dock har jag ingen erfarenhet av Electrolux.

  • mooseella 12 maj 2009

    En sådan Electrolux som finns i din länk har jag, en kanonmaskin. Har i stort sett alla delar till den med. Inga problem med stora bröddegar, att tex göra äpplemos är en fröjd. Eller när jag gör en stor Janssons Frestelse. Köttkvarnen har bra skivor för köttfärs.
    Jag har ingen erfarenhet av Bosch, men de är säkert lika bra, så det är väl snare en fråga om behov hos användaren..

  • babbs 12 maj 2009

    Jag fick en Bosch 1967 men det var nog ett måndagsexemplar för den höll bara i 10 år. Jag köpte en ny då men utan skålar, köttkvarn mm, jag hade ju kvar det sedan tidigare. Denna maskin använder jag fortfarande ofta även om vi bara är två i familjen nu. Jag har använt den mycket och den fungerar fortfarande mycket bra trots att den är äver 30 år.

  • jenkar 12 maj 2009

    Tacka vet jag min hederliga electrolux assistent!!, kitchenaid är ju supersnygga men bakar man bröd så bakar man ju rejält (iaf jag) å degskålen på kitchenaid är ju hur liten somhelst...

  • Gnurf 13 maj 2009

    Jag kör på med en gammal Philips Mixamat...egentligen är den nog bara hälften så stor som jag skulle önska :o när man nu bakar allt sitt Matbröd själv :) Får ta och överväga en liten investering kanske....:)

  • jimboz 13 maj 2009

    Min stora dröm är en Kitchen Aid...När jag får råd eller om Tomten har blivit extremt snäll så kanske det blir en sån :)

    Röd ska den va !

  • Fiona 13 maj 2009

    Skrivet av jimboz den 13 maj 2009

    Min stora dröm är en Kitchen Aid...När jag får råd eller om Tomten har blivit extremt snäll så kanske det blir en sån :)

    Röd ska den va !


    Min ska vara svart, den svarta med "glitter" i :p
    Men så bakar jag inte massa bröd heller, utan ska mest ha den till pajdeg, smet och liknande :D:D
    Skulle jag ha en till bröd, hacka och skiva osv tittar jag efter något annat!

  • tankgirlie 13 maj 2009

    Jag avgudar min Kitchen aid men funkar mer för att knåda degar och vispa saker, vill man ha nått som hackar, strimlar och skivar tiex kanske man ska satsa på en matberedare istället för en assistent :)

  • malincalla 13 maj 2009

    Jag går emot strömmen och har en klarröd Kenwood Patissier, men degskålen är verkligen i minsta laget om man ska baka bröd. Då får man dela upp det på två omgångar, tyvärr. Tänkte inte på sånt när jag köpte den. Ville ha den sen jag sett den i 'Martha Stewart'. :D

  • jimboz 13 maj 2009

    Skrivet av Fiona den 13 maj 2009

    Skrivet av jimboz den 13 maj 2009

    Min stora dröm är en Kitchen Aid...När jag får råd eller om Tomten har blivit extremt snäll så kanske det blir en sån :)

    Röd ska den va !


    Min ska vara svart, den svarta med "glitter" i :p
    Men så bakar jag inte massa bröd heller, utan ska mest ha den till pajdeg, smet och liknande :D:D
    Skulle jag ha en till bröd, hacka och skiva osv tittar jag efter något annat!


    Ok Färgen är väl inget jag blir tokig av ..Får jag bara en som funkar så får den gärna vara postiljon grön...Men det fina med denna leksak är att man kan köpa till en massa lullull..Glassmaskin tillbehör och lite annat smått :)
    Sen lyser det lyx om denna apparat..Alla kockprogram utanför Svedala använder en Hells kitchen (Kitchen Aid)

  • jimboz 14 maj 2009

    Boschen verkar bra och relativt billig modell MUM46R1 ...

    Undrar om Besserwisser har något att tillägga ?

  • Gnurf 14 maj 2009

    Talking to Me!?? :D

    Skrivet av jimboz den 14 maj 2009

    Boschen verkar bra och relativt billig modell MUM46R1 ...

    Undrar om Besserwisser har något att tillägga ?

  • redd 14 maj 2009

    Har själv 2st BOSCH i MUM6N serien (billigaste sättet att få tag på vispskålen vart att köpa en begagnad som hade den istället för den vanliga i metall)

    Använder dessa för bak, och senast i helgen drog jag runt en deg på 1.5liter degvätska utan några större problem.

    Dessutom är de ganska billig om man skall köpa den ny från typ 1800:-
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=294080

    Nackdelen är att tillbehören är få och väldigt dyra så vill du ha den till något annat än att baka bröd/göra korv är den inte det lämpligaste

    För alla med lite mer ansträngd budget rekomenderar jag att köpa någon begangad med många tillbehör på t.ex. tradera, som nämnts håller dom i evigheter och slängs ofta långt innan dom är slut p.g.a. design, skillsmässor eller att ägaren helt enkelt dör. MUM4N serien brukar gå att få med en mängd tillbehör för strax under tusenlappen.

    Personliga drömmen är en integrerad motor på arbetsbänken där man helt enkelt satte på mixer, assistent, kvarn, rivjärn eller vad man nu kände för. HATAR att behöva ta fran och ställa tillbaka och att det dessutom tar en massa plats på bänken.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.