Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matiga pannkakor

  • 29 november 1999

    Barnen äter gärna pannkakor till middag. För att variera lite och inte bara servera med sylt eller bacon brukar jag bre på färskost, typ Philadelphia ost och på detta lägga någon god skinka eller salami. Kanske lite grönt, krasse, ruccola sallad eller något annat man tycker om. Rulla ihop och det är klart att äta. Helt klart smarrigare än med bara lingonsylt.

  • 17 januari 2000

    Ett annat sätt att göra pannkakorna lite matigare är att blanda i rivna morötter i smeten. Det är ett bra sätt att få i barn morötter.

  • 4 februari 2000

    Jag brukar göra havreplättar. Barnen älskar dem. Och det bäst är att man kan göra smeten i förväg, så det bara är att börja steka när man kommer hem från jobbet. Det blir godast om smeten får stå, jag brukar göra den kvällen innan. Havreplättar (4 port.)3 st Ägg5 dl Mjölk2 dl Havregryn1/2 dl Vetemjöl1/2 tsk Salt1 msk Strösocker2 tsk Kanel2 msk Smält smör eller margarinVispa ihop äggen och mjölken först. Blanda sedan i de övriga ingredienserna. Ett tips vispa med en mixer eller i en matberedare med knivarna så att havregrynen går sönder, då håller plättarna/pannkakan ihop bättre vid gräddningen. Sedan är det bara att grädda plättar eller pannkakor.Man kan gör i ordning detta i förväg så att havregrynen får svälla lite innan man gräddar så blir det mycket godare. Serveras med sylt. Man kan även ha grädde eller vaniljglass till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.