Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matlistor

  • minna07 31 januari 2008

    Skriver matlista en gång i veckan. Storhandlar en gång i veckan så att det finns ingredienser till dessa rätter . Kompleterar med mjölk grönsaker och frukt om det behövs. Mycket smidigt att slippa tänka på att det skall finnas middags mat när man är trött och hungrig.

  • evaldo 31 januari 2008

    Det är ingen direkt planering för veckor eller så. Utan vi köper hem det vi vet brukar gå åt.
    Som korv, fläskkött, grytkött, fisk, skaldjur, kyckling och ev. andra råvaror.
    Sen är det bara att välja vad som faller sig in .

  • annskipannski 31 januari 2008

    Jag brukar göra en preliminär planering för vardagarna, det blir enklare att handla då. Brukar handla en gång i veckan.

    Till helgen lagar vi oftast det vi blir sugen på och då kan det hända att vi får åka och handla nåt som vi ej har hemma.
    Vi har alltid älgkött hemma, men handlar också så att det finns kyckling, fisk och frysta grönsaker mm i frysen. Samt basvaror och konserver i skafferiet.

  • MammaIrene 31 januari 2008

    Ja det där med matlista som med automatik skrevs ut , vore väl inte så dumt....
    MEn det blir ju mycket som tillkommer ändå.....¨
    Jag skriver matlista 1 gång i veckan o åker då ca 1 mil till en mataffär som är lite billigare, sedan har jag en affär med 10 min gångväg eller 2 min med bilden, där jag kompleterar under veckan med frukt , mjölk o youghurt.
    Det funkar rätt bra tycker jag, men visst händer det att saker som läggs i frysen glöms bort o blir för gamla=onödigt slöseri:@ Ja ver inte hur man skall komma till bukt med de där frysboxarna, jag tycker et är så svårt att hålla ordning i dom.....

  • hansdotter 31 januari 2008

    Jag gör en större handling per vecka. Å sen blir det två vändor till ungefär- mjölk, bröd, nåt jag glömt.
    Brukar försöka att varannan månad "tömma" frysen å skafferiet på matvaror. Så att inget blir liggande. Å så är det en utmaning att få till en middag ibland när man ska utgå från frysen å skafferiets "bortglömda" varor:D
    Men det känns så härligt fräscht att sedan få handla hem nya varor och fylla på med. Annars blir det ju som sagt så att mycket glöms bort- det är alldeles för slösigt:(

  • pingu 1 februari 2008

    Jag storhandlar i gång/månad. Har vissa stapelvaror som då alltid fylls på och letar extrapriser samt billiga storpack. Jag gör därefter en veckomatsedel i huvudet efter det som finns hemma. Fyller på efterhand med frukt, grönsaker och mejeriprodukter samt ev kryddor som saknas.

    Har testat olika varianter men denna metod blir absolut billigast för oss och tvingar mig att variera matlagningen.

  • isalivia 3 februari 2008

    Det varierar. Vi har inte själva tillgång till bil så en rejäl storhandling gör vi kanske varannan månad med hjälp av min pappa med bil. Då blir det ICA Maxi eller WIllys med en väl planerad lista. Sen brukar det hoppa ner lite annat också i korgen. Resten av en sådan månad, blir det tilläggsinköp på lokala ICA Supermarket eller en cykeltur till Maxi. Försöker hålla mig till lista men ibland spricker det och det blir impulsköp.

  • monel 21 mars 2008

    Vi har en "svarta tavlan" i köket där vi skriver upp när något börjar ta slut. Jag har ett dataprogram Piece Of Cake där jag matat in alla favoritrecept sedan är det bara att fylla på med annat som behöver handlas och trycka på knappen så kommer det en sorterad lista för den affär jag ska till (L). Tyvärr är det ofta så att något kommer emellan så det blir många omkastningar i matsedeln. Vi storhandlar en gång i veckan och däremellan är det mjölk och bröd som inhandlas.

  • Heisjo 21 mars 2008

    Sedan 4 år tillbaka har vi matsedel varje vecka och veckohandlar därefter! Sedan får man ju kompletera ibland, men i stort finns allt hemma för veckan som kommer(Y)

    Det böjade med att jag var SÅÅÅÅÅ trött på tjatet varje dag, vad ska vi äta???
    Nu slipper jag det och kan göra en matsedel varje vecka i lugn och ro och hela familjen vet vad som står på bordet till middag.
    naturligtvis sker det förändringar ibland som man inte hade med i beräkningen, men då flyttar jag bara fram matsedeln en dag:)

    Sedan har jag en lista på kylen där vi skriver om något är slut och behöver handlas!

    rekommenderar detta varmt, mindre stress, ångest och konflikter:p

  • zonale 21 mars 2008

    Storhandlar hygien,tvätt, städ och torrvaror 1 gång per månad. Däremellan ett par gånger per vecka och sedan glömmer jag alltid något, trots att jag skriver lista allt eftersom jag märker att något tagit slut.

  • The_mama97mia 24 mars 2008

    vad många är duktiga på att skriva matlistor! Har provat det men det brukar inte stämma redan efter ngn dag....
    Däremot kollar jag av mot skolmatsedeln så att inte barnen ska få repriser.
    Handlar "ordentligt" gör jag nog en gång i veckan, har inte så mkt frysutrymme vilket ställer till med bekymmer ibland. För mig är det bra att handla så sällan som möjligt....

  • enAnnan 24 mars 2008

    Jag storhandlar en gång/veckan (och har konstant en full frys) så att det finns mat för en massa olika dagar hemma.
    Sedan kollar jag som mama97mia skolmaten så det inte blir lika och tar det vi är sugna på.
    Ibland planerar jag för helgen eller några dagar framåt,
    eller de dagar vi har träningar och matcher då det är ont om tid.

    Annars har jag ett skafferi fullt med basvaror,
    en frys full med kött o fisk
    frukt, grönt o mejeri i kylen och tar det vi (jag) vill för dagen.

    Önskar jag kunde planera för flera dagar, men det faller alltid på att vi är sugna på något annat vi ser i frysen den dagen
    :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.