Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Matrulltårtepaj

  • littlejohn 10 januari 2011

    8-| Satt och bläddrade i en gammal kokbok för några veckor sedan och hittad tips för en god husmor att ta reda på matrester. Det stod b.la. om köttrester: gör en rulltårtepaj, tänk på att göra degen med olja, stark värme ca 25 min.

    Nu har jag gått och funderat på det här ett tag och tänker prova, men vet inte riktigt med vad. Det borde gå att stoppa i både det ena och det andra. Det får väl bara inte vara för blött, men någon typ av fyllning som inte enbart är torr är kanske godast.

    Är det någon som provat, ätit eller hört talas om detta? {question}

  • The_mama97mia 10 januari 2011

    Rulltårte-paj?
    Det jag tänker på är typ pannkaksrulltårta, eller fylld ugnspannkaka som en rulle, ofta med köttfärsfyllning?

    Ska bli spännande att följa tips här!

  • soccermum 10 januari 2011

    Pizzabullar kanske också kan vara något liknande? Där kan man ju stoppa ned det mesta av rester o dyl :)

  • littlejohn 15 januari 2011

    Nu har jag gjort en rulltårtepaj.
    En pajdeg med olja kavlades ut och fylldes med tärnade rester av stekt fläskfilé och svampstuvning. Jag gjorde stuvningen rätt fast och bredde ut den, strödde filén ovanpå och rullade ihop. In i varm ugn ca 30 min. Jag fick stuvning över så den spädde jag ut och serverade bredvid.
    Resultatet blev faktisk riktig bra, kommer att pröva fler varianter.

  • svengelsk 15 januari 2011

    Gjorde en gång en matrulltårta med en sufflésmet. Den var god.

  • Cassiopeya 15 januari 2011

    Skrivet av littlejohn den 15 jan 2011

    Nu har jag gjort en rulltårtepaj.
    En pajdeg med olja kavlades ut och fylldes med tärnade rester av stekt fläskfilé och svampstuvning. Jag gjorde stuvningen rätt fast och bredde ut den, strödde filén ovanpå och rullade ihop. In i varm ugn ca 30 min. Jag fick stuvning över så den spädde jag ut och serverade bredvid.
    Resultatet blev faktisk riktig bra, kommer att pröva fler varianter.


    Du lägger väl ut recept här så vi också får prova? ;) :DD

  • DoctorWho 16 januari 2011

    Jag gjorde en gång en rullsmörgåstårta efter recept i Hemmet Veckotidning. Fyllningen var jättegod men brödet var lite torrt och brödsmaken dominerade över fyllningen. Berodde nog på att det var rågsikt i brödet. Det var ett vanligt recept på rågbröd som man plattade ut i långpanna och delade i två bottnar när det kallnat under långpannan på handduk. Bred på fyllning, rulla ihop och dekorera. Ska testa nån gång med enbart vetemjöl i degen.

  • boz1965 16 januari 2011

    Skrivet av Transporter den 16 jan 2011

    Jag gjorde en gång en rullsmörgåstårta efter recept i Hemmet Veckotidning. Fyllningen var jättegod men brödet var lite torrt och brödsmaken dominerade över fyllningen. Berodde nog på att det var rågsikt i brödet. Det var ett vanligt recept på rågbröd som man plattade ut i långpanna och delade i två bottnar när det kallnat under långpannan på handduk. Bred på fyllning, rulla ihop och dekorera. Ska testa nån gång med enbart vetemjöl i degen.


    Har inte testat, men det borde funka med en enkel franskbrödsdeg eller focacciadeg gjord på vetemjöl och med lite neutral olja i.

    Hmmm... Nu måste jag ju testa bara för det :D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.