Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Medeltids Mat

  • 17 mars 2001

    hej jag undrar bara om någon vänlig människa skulle kunna ge mig lite tips på vad man kan laga för lättlagad medeltids matjag ska nämnligen medvärka på medeltidsveckan i visby och vet inte riktigt vad jag ska sälja.Det bör ju vara något som går snabbt så folk slipper vänta för länge.jag är Hämskt tacksamm för alla svarskicka dom till [email protected] på förhand

  • 21 mars 2001

    Det här receptet komemr från medeltidsmat!Halstrad gravlaxSkär laxen i skivor på 1-2 cm. Lägg dem på glödhalster, så att skivan blir lätt "sotrandig" på bägge sidor, men har kvar gravlaxens konsistens inuti. Servera med gravlaxsås (hovmästarsås) - dess sötsura smak visar bakåt i tiden, då man inte var främmande för söta såser eller t o m socker eller honung på kött och fisk.?

  • 21 mars 2001

    Ett gammalt skotskt recept, som passar bra i detta sammanhang.Höns Cocky-leekyEn tupp (eller kokhöna) kokas sakta 3 tim i kalvbuljong; skäres därefter i bitar, som läggs i en skål med lock så att de inte torkar. Det vita på 12 purjolökar skäres i strimlor, fräses i smör utan attbrynas och kokas ca 15 min i buljongen; därefter iläggs 100 g kokta risgryn i denna, som ges ett uppkok samt saltas och peppras. Tillsätt hönsköttet och servera - mycket het! Skottarna ansåg attdenna rätt nästan kunde väcka döende och återställa dem till hälsa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.