Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mildra vitlöks-smaken!

  • Ulrika91 27 oktober 2009

    Jag behöver hjälp. Jag har precis lagat min supergoda carbonara (och ja jag har vitlök i den:p) och denna gången blev den nog bättre än någonsin. Förutom för en detalj: det blev lite för mycket vitlök. Jag undrar nu om det finns något som man kan göra för att mildra smaken av vitlök när maten redan är klar (ska servera imorgon). Jag vet att frysa och kyla ner maten tar bort lite av smaken, men förmodligen inte tillräckligt. Ska jag ösa på jättemycket med persilja? Hjälp skulle verkligen uppskattas :)

  • jimboz 28 oktober 2009

    Persilja funkar :) Jag har inget annat tips då jag själv alltid öser på med vitlök...Har du redan blandat i pastan så går det kanske inte att dryga ut den med mera ingredienser, annars brukar grädde jämna ut smaken lite...

  • Gnurf 28 oktober 2009

    Hur gör du din carbonara då!?? I min värld är carbonara bara råa ägg, fläsk, parmesanost, svartpeppar...å kanske lite vitlök....:)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Carbonara

  • Okänd 28 oktober 2009

    Dela vitlöksklyfta på mitten och tar bort den gröna delen innan du pressar eller hackar vitlöken.

  • arokar 28 oktober 2009

    Jag brukar bara bryna vitlöken i olivolja, innan jag steker fläsket i oljan. Tar sedan bort vitlöken. Det ger en mildare smak av vitlök.

  • JennyV 28 oktober 2009

    Tar inte socker bort lite smak, eller den kanske förstärker smaken :'( Annars får du väl ha i ännu mera av de andra ingredienserna för att mildra vitlökssmaken?!

  • Ulrika91 28 oktober 2009

    Tack för alla svar. Inte mycket jag kan göra nu när jag redan är klar med rätten för denna gången. Tydligen har det mildrats lite nu under natten i kylen så det var inte så farligt.

    Här är mitt recept ifall ni undrar hur i allsindar det kommer sig att jag kan ha vitlök i Carbonara. Och ja, jag vet hur man gör en "riktigt" carbonara, men jag tycker fusk varianten är god också.
    Carbonara

  • jimboz 28 oktober 2009

    2-3 dl matlagningsgrädde 15 %
    1-2 dl vispgrädde 40 %

    Hoppas att du inte menar att man ska köpa båda gräddsorterna till din Carbonara ?

    Min första rätt som jag gjorde var Carbonara och det ser ut som någon annan var före mig så jag lägger inte upp det här..
    Jag har gjort det med bara standardmjölk och det blir en mindre krämigare variant men man tar vad man har, fattig student som man var på den tiden...

  • The_mama97mia 29 oktober 2009

    Men, varför mildra smaken överhuvudtaget, hehe... underbart gott ju... Ha en skylt om halsen nästa dag - kom inte nära jag har ätit mkt vitlök (fast skylt kanske inte behövs?) -
    eller var bara glad att ingen kommer nära dig o kan smitta ner dig med allehanda hemskheter *haha*

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.