Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mina bästa tips....

  • annelieberggren 3 december 2008

    Jag vill gärna att vi delar med oss av bra och kluriga tips...
    Alla går vi omkring med tips som kan glädja andra..




    MItt tips:

    Blanda kanel och mald kardemumma med lite olja och dränk en bommulstuss i det, dammsuga sen upp den i en ny påse, doften sprider sig i hela huset...

  • boz1965 3 december 2008

    Skrivet av annelieberggren den 3 dec 2008

    Jag vill gärna att vi delar med oss av bra och kluriga tips...
    Alla går vi omkring med tips som kan glädja andra..




    MItt tips:

    Blanda kanel och mald kardemumma med lite olja och dränk en bommulstuss i det, dammsuga sen upp den i en ny påse, doften sprider sig i hela huset...


    Verkar riktigt juligt, ju! :)

  • annelieberggren 3 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 3 dec 2008

    Skrivet av annelieberggren den 3 dec 2008

    Jag vill gärna att vi delar med oss av bra och kluriga tips...
    Alla går vi omkring med tips som kan glädja andra..




    MItt tips:

    Blanda kanel och mald kardemumma med lite olja och dränk en bommulstuss i det, dammsuga sen upp den i en ny påse, doften sprider sig i hela huset...


    Verkar riktigt juligt, ju! :)



    Ja, det doftar jul i hela huset, man behöver inte baka för att få den jul kännslan heller :p

  • kickiekblad 3 december 2008

    Det ska jag prova ska snart köra i gång med städning ..tack för tipset(Y)

  • annelieberggren 3 december 2008

    Får man ost bitar över som är för tunna att hyvla, riv upp dom och frys ner i påsar.

  • annelieberggren 3 december 2008

    Ljus som står ostadigt i adventsstaken... sätt en kludd häftmassa i botten.

  • annelieberggren 3 december 2008

    Blanda strösocker och en delad vaniljstång i en glasburk, vipps har du egen vaniljsocker..

  • ros 3 december 2008

    Jag sätter alltid ett antal knäckformar på ljusets botten, när dom inte står stadigt i ljusstaken. Om det är vanliga ljus till adventsljusstaken m fl.
    Oftast går ljuset ner så pass långt så dom inte syns.

  • zudette 3 december 2008

    Har sett att salladen som man sparar i kylen snabbt blir trist, och brunaktig. Numer när är vi äter i tvåsamhet, min man och jag, lägger vi aldrig tomaterna i salladen utan bredvid. Den sallad som blir över kan vi spara en dag eller två i kylen och den är fortfarande fräsch! Ett enkelt sätt att få salladen att hålla lite till! (Y)

  • systeryster 3 december 2008

    Om ljuset är lite för stort för ljusstaken, så går det lättare om man värmer upp det med en ljuslåga eller tändsticka i bakänden.Formar sig lättare efter ljusstaken och sitter säkert.

  • boz1965 3 december 2008

    Skrivet av zudette den 3 dec 2008

    Har sett att salladen som man sparar i kylen snabbt blir trist, och brunaktig. Numer när är vi äter i tvåsamhet, min man och jag, lägger vi aldrig tomaterna i salladen utan bredvid. Den sallad som blir över kan vi spara en dag eller två i kylen och den är fortfarande fräsch! Ett enkelt sätt att få salladen att hålla lite till! (Y)


    Ett knep för att fördröja detta är att filéa tomaterna dvs skålla och skala dem och ta ur kärnhuset, ta också ur kärnhuset ur gurkan, så "lever" salladen längre plus att den, i mitt tycke, blir godare när den inte är så vattnig.

  • boz1965 3 december 2008

    Innehållet i tomaternas kärnhus fryser man och lagar en god tomatsås på när man har fått ihop tillräckligt mycket.

  • babbs 3 december 2008

    Tack för det tipset boz1965. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att göra så. (Y)

  • zudette 3 december 2008

    Skrivet av boz1965 den 3 dec 2008

    Skrivet av zudette den 3 dec 2008

    Har sett att salladen som man sparar i kylen snabbt blir trist, och brunaktig. Numer när är vi äter i tvåsamhet, min man och jag, lägger vi aldrig tomaterna i salladen utan bredvid. Den sallad som blir över kan vi spara en dag eller två i kylen och den är fortfarande fräsch! Ett enkelt sätt att få salladen att hålla lite till! (Y)


    Ett knep för att fördröja detta är att filéa tomaterna dvs skålla och skala dem och ta ur kärnhuset, ta också ur kärnhuset ur gurkan, så "lever" salladen längre plus att den, i mitt tycke, blir godare när den inte är så vattnig.


    Tack för det tipset! Måste absolut testas!

  • UllaC 4 januari 2009

    Jag hittar så många tips när jag läser mattidningarna och tycker det är kanonbra att det finns en sida för detta.
    Här har jag ett tips:

    Gelésocker multi är en smart och söt produkt som gör det enkelt att svänga ihop en pannacotta, gelé eller mousse. Den innehåller vegetabiliskt geleringsmedel och kan användas i stället för gelatin. Smart för sommarköket, men också för alla som vill göra en efterrätt utan t.ex. ägg och gluten. Fungerar med både mjölkprodukter och mjölkfria alternativ.

  • UllaC 4 januari 2009

    Jag hittar så många tips när jag läser mattidningarna och tycker det är kanonbra att det finns en sida för detta.
    Här har jag ett tips:

    Gelésocker multi är en smart och söt produkt som gör det enkelt att svänga ihop en pannacotta, gelé eller mousse. Den innehåller vegetabiliskt geleringsmedel och kan användas i stället för gelatin. Smart för sommarköket, men också för alla som vill göra en efterrätt utan t.ex. ägg och gluten. Fungerar med både mjölkprodukter och mjölkfria alternativ.

  • UllaC 4 januari 2009

    Barbecueteknik - Vad är barbecuegrillning?

    Till skillnad från vanlig grillning direkt över en glödande kolbädd använder man indirekt värme vid barbecuegrillning och tillagar under lång tid.
    Köttet blir lättrökt och mycket mört. Temperaturen är viktig och ska hållas konstant låg, ca 130 grader.

  • UllaC 4 januari 2009

    Är teriyakisåsen glutenfri?
    På teriyakisåsen står vete angivet som en ingrediens,hur kan den då vara glutenfri? Livsmedelsverket har testat teryakisåser där sojasås ingår, och resultatet är detsamma som för vanlig soja. Vete används som processhjälpmedel vid framställningen av sojasås, men slutprodukten är alltså glutenfri.

  • Prima 4 januari 2009

    Skrivet av zudette den 3 dec 2008

    Har sett att salladen som man sparar i kylen snabbt blir trist, och brunaktig. Numer när är vi äter i tvåsamhet, min man och jag, lägger vi aldrig tomaterna i salladen utan bredvid. Den sallad som blir över kan vi spara en dag eller två i kylen och den är fortfarande fräsch! Ett enkelt sätt att få salladen att hålla lite till! (Y)


    Det har jag med tänkt på! Men jag har hört nånstans att man inte ska lägga grönsaker m olika färg brevid varandra i kylen... så det stämmer säkert.

    Annars är ett bra tips för att hålla sallad fräsch, bara sallad alltså, utan annat. Hacka ett isbergshuvud (de hutlöst dyra nu...), skölj. Lägg salladen i en plastpåse. Håll i de övre kanterna ganska hårt och snurra sedan runt en massa varv tills du får små "korv-handtag". Knyt ihop dessa o du har mer eller mindre vaacumförvarad sallad. Håller skitbra!!! :o)

  • Prima 4 januari 2009

    Skrivet av boz1965 den 3 dec 2008

    Innehållet i tomaternas kärnhus fryser man och lagar en god tomatsås på när man har fått ihop tillräckligt mycket.


    Du! DET var rätt smart det... det ska jag tänka på - till sommaren. Suck, det blir inte överdrivet m grönsaker nu vintertid...attans vad dyrt allt är!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.