Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mina bästa tips....

  • UllaC 5 januari 2009

    Lite tidigt att skriva om grilltips kanske, men det kan ju bara bra att ha detta i åtanke.

    Rädda tappade korvar:
    Lägg hönsnät på glöden, så kan du lättare plocka upp korvar och grönsaker som trillat emellan!

    Lagom hett:
    Välj rätt avstånd mellan galler och glöd - ungefär 10 cm för tjocka köttbitar och 5 cm för tunna.

    Rent galler:
    Lägg galler och redskap i vatten med diskmedel genast efter grillningen så är de lättare att rengöra. Eller låt det ligga i gräset och skrubba sedan med stålborste.

  • UllaC 5 januari 2009

    Lite tidigt att skriva om grilltips kanske, men det kan ju bara bra att ha detta i åtanke.

    Rädda tappade korvar:
    Lägg hönsnät på glöden, så kan du lättare plocka upp korvar och grönsaker som trillat emellan!

    Lagom hett:
    Välj rätt avstånd mellan galler och glöd - ungefär 10 cm för tjocka köttbitar och 5 cm för tunna.

    Rent galler:
    Lägg galler och redskap i vatten med diskmedel genast efter grillningen så är de lättare att rengöra. Eller låt det ligga i gräset och skrubba sedan med stålborste.

  • UllaC 5 januari 2009

    Lite tidigt att skriva om grilltips kanske, men det kan ju bara bra att ha detta i åtanke.

    Rädda tappade korvar:
    Lägg hönsnät på glöden, så kan du lättare plocka upp korvar och grönsaker som trillat emellan!

    Lagom hett:
    Välj rätt avstånd mellan galler och glöd - ungefär 10 cm för tjocka köttbitar och 5 cm för tunna.

    Rent galler:
    Lägg galler och redskap i vatten med diskmedel genast efter grillningen så är de lättare att rengöra. Eller låt det ligga i gräset och skrubba sedan med stålborste.

  • annelieberggren 5 januari 2009

    Skrivet av zudette den 3 dec 2008

    Har sett att salladen som man sparar i kylen snabbt blir trist, och brunaktig. Numer när är vi äter i tvåsamhet, min man och jag, lägger vi aldrig tomaterna i salladen utan bredvid. Den sallad som blir över kan vi spara en dag eller två i kylen och den är fortfarande fräsch! Ett enkelt sätt att få salladen att hålla lite till! (Y)


    Sallad som blivit kvar har jag i en skål som jag täcker med hushållspapper, då behåller den sin krispighet. Detta är isbergsallad som är sköljd och legat hackad i kallt vatten 15 min före severing. Se till att så mycket av vattnet är borta först, sila i durkslag.

  • annelieberggren 5 januari 2009

    Är man tokig i isbergsallad som jag är så har jag ett tips. Hacka salladen och förvara den i en stor skål med kallt vatten i kylen, eller mindre hink i källaren, så är det bara att ta så mycket man vill ha.

  • tarris 5 januari 2009

    :)Jag vill tipsa om att det går jättebra att frysa äggvitor.
    Skriv på burken hur många det är, och använd sedan till att baka marängtårtor odyl. Äggvitorna håller ett år.

  • Kaneta 5 januari 2009

    Ett salladstips till.

    Jag älskar alla "små salladsblad" typ rucola, babyspenat od. Jag vill gärna blanda 3-4 stycken i salladen men det går inte åt allt innan dom blir tråkiga i sina lådor.

    Jag blandar alla bladen i en stor bunke och fyller på med kallt vatten och låter ligga en stund. Häller av vattnet och låter droppa av i ett durkslag sedan lägger jag dom blandade bladen i 3-4 plastpåsar. Det måste vara luft i påsarna. Typ ballong. Jag brukar ha påsklämmor. Vänd påsarna någon gång. Det tar lite plats i kylen men man har färdig salladsgrund. Ta inte med skuren sallad i, den blir snabbare dålig än bladen.

  • LEDIVO 5 januari 2009

    Skrivet av ros den 3 dec 2008

    Jag sätter alltid ett antal knäckformar på ljusets botten, när dom inte står stadigt i ljusstaken. Om det är vanliga ljus till adventsljusstaken m fl.
    Oftast går ljuset ner så pass långt så dom inte syns.


    Fungerar bra för stadigheten, men papper brinner lätt. Säkrare att ta istället är is-chokladformar eller klipp en remsa av aluminiumfolie och linda runt ljuset.

  • Amika 5 januari 2009

    Har du en dålig teflonpanna som du funderar på att slänga? Testa att koka upp vatten i pannan och droppa sen ner några droppar yes i vattnet och låt det koka ett tag. Skölj sen ur den ordentligt.
    Den blir nästan som ny! Fick tipset från en kvinna på en marknad förut som sålde teflon pannor och det funkar! (Y)

  • Amika 5 januari 2009

    Huj! Särskrivning på hög nivå! :o
    Teflonpannor menar jag ju...

  • _Kockfan_ 5 januari 2009

    Ja, detta kan ni väl redan, men det tåls att upprepas:
    Köttbullar bör man rulla med en hand och en sked.
    Då förblir alltid en hand ”kladdfri”.

  • bernit 18 november 2009

    Letade efter en tråd med tips, jag vet att det finns flera, men det får bli denna tråd.
    I går "stuvade" jag champinjoner (eller skulle), allt var klart och kastrullen stod och småputtrade när jag gick och satte mig vid datorn. Efter ca 2 tim började brandvarnaren att tjuta - gissa hur kastrullen såg ut !!!
    Emellertid kom jag att tänka på ett tips som är kanonbra i sådana här lägen.
    - jag skrapade ur det värsta men kvar satt ca ½ cm bränd massa (stenhård)
    - Satte på kastullen och fyllde med ett par liter vatten och en maskindisk-tablett
    - Kokade i ca 2 min - KASTULLEN VAR SKINANDE BLANK INUTI, det kallar jag tips !!:p

  • LEDIVO 18 november 2009

    Skrivet av ros den 3 dec 2008

    Jag sätter alltid ett antal knäckformar på ljusets botten, när dom inte står stadigt i ljusstaken. Om det är vanliga ljus till adventsljusstaken m fl.
    Oftast går ljuset ner så pass långt så dom inte syns.

    :)Hej ros!
    Använd ischokladformar i folie - Bättre med tanke på brandrisk, men det är kanske sådana du menar.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.