Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Misslyckade mjuka kakor

  • ingja17 27 oktober 2011

    Då jag bakar mjuka kakor släppet de formen och sjunker ner på mitten då ca 10 minuter kvarstår av gräddningstiden. Har bakat i väninnans ugn med samma resultat Kan det var fel på någon ingrediens?

  • lindagunillabeatrice 27 oktober 2011

    Hej, kan det vara så att du öppnar ugnsluckan? Om man öppnar luckan så sjunker kakan ihop. Annars har jag ingen aning, vad är det för kaka du bakat? Skriv receptet så kanske vi har någon idé.

  • niklasmiddag 27 oktober 2011

    Det kan väl alternativt vara så att du smeten kan ha varit för varm när du har i bakpulvret så att jäsningen "dör". Annars tror jag att kommentaren ovan kan stämma! Testa med att sänka värmen och ha inne kakan lite längre? För ofta när de "sjunker ihop" är de ju inte färdiggräddade. (Om man exvis tar ut en sockerkaka för tidigt!)

    / www.niklasmiddag.com

  • boz1965 27 oktober 2011

    Kan också bero på att man antingen har vispat smeten för lite eller för mycket (lagom är bäst). Max 10 minuter med assistent (ägg och socker). Sen slår man ur luften igen. Det är iaf min erfarenhet.

  • Mistys 27 oktober 2011

    Sockerkakor med smör i vill sjunka ihop lättare. Detat pga av smöret tynger ner på nåt sätt ( Svärmors kommentar) Hon menar att förr bakade man aldrig sockerkaka med smör i och man misslyckades aldrig trots mindre tillförlitliga ugnar än dagens moderna.
    Detta recept har jag aldrig misslyckats med och inte min omgivning heller men du får inte öppna ugnsluckan eller ha för varmt vatten. Man kan variera det och göra äppelkaka, chokladkaka eller vad du vill. Det är ett grundrecept.
    Sockerkaka från 1800-talet

  • ingja17 27 oktober 2011

    Tack för alla goda råd. De kakor jag misslyckats med är recept som jag bakat efter under många år. Jag ska pröva att vispa smeten något längre. och pröva att sänka temperaturen något. Hoppas på ett lyckat resultat.:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.