Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mixad lök i sås

  • Moorstream 17 november 2009

    Hej,

    I helgen gjorde jag en svampsås där jag enligt receptet stekte champinjoner och finhackad lök i smör. De lades i kastrullen samtidigt och stektes till vattnet kokat in innan nästa ingredienser lades i.

    Mina frågor är:
    Går det lika bra att mixa löken fint istället för att finhacka den för att få en slätare sås?
    Ska jag i så fall fortfarande lägga i löken samtidigt som svampen?
    Påverkar det smaken på såsen?

    Mvh, M

  • Gnurf 17 november 2009

    Man kan faktiskt finhacka en gul lök till väldigt fin fraktion med en riktigt vass kniv, så fint att den knappt märks i den färdiga anrättningen. Att mixa lök mha en mixer/blender har jag aldrig provat, annat än då man kör ihop en slät soppa men då mixar man anrättningen efter tillagning. Det finns annars lökpasta (används i många asiatiska kök) i olika varianter och lökpulver om man endast önskar lök som smaksättare men ej som textur...:)

    En finare fraktion ger kraftigare smak åt såsen. En finare fraktion har kortare koktid.

  • Erajscha 17 november 2009

    Min erfarenhet av att ha kört löken i matberedaren är att det fäller ut någon slags bitter smak...

    Riva löken däremot funkar.

  • boz1965 17 november 2009

    Ja, att mixa färsk lök gör den bitter och besk. Bättre att skiva eller hacka den, fräsa på den lite och göra såsen - minus de ingredienser du vill ha hela bitar av, mixa den nåstan färdiga såsen och därefter ha i resten av ingredienserna.

  • Moorstream 17 november 2009

    Tack för era svar. Blir till att testa att riva löken.

    Mvh, M

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.