Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

mjölk - havremjölk

  • scrappa 13 maj 2011

    Hej!
    Går det bra att ersätta mjölk med havremjölk i de flesta recept?

  • Petra7011 13 maj 2011

    Skrivet av scrappa den 13 maj 2011

    Hej!
    Går det bra att ersätta mjölk med havremjölk i de flesta recept?


    Hej!
    Beror på vad det är för maträtt, jag tycker att alpro soya dryck är bättre.Man kan blanda hälften hälften soyan är sötate i smaken.Man får ha i lite mera kryddor än när man använder mjölk.
    Lycka till
    Petra

  • isberget 13 maj 2011

    jag tycker det funkar fint att byta till havremjölk

  • idea_ 13 maj 2011

    Håller med Petra7011 till viss del, alltså, beror på vad man ska göra. Mannagrynsgröt, visst, inga problem, Risgrynsgröt = rismjölk är bättre. Sen är havre/rismjölk lite "tunnare" i konsistensen än komjölk, så ibland får man andvända lite mindre mängd, beroende på vad man ska göra. (Är ju skillnad på en bechamell eller vaniljsås som redes där man kan öka på redningen lite, mot en gröt där man inte vill göra fler portioner)
    .

  • petrapack 13 maj 2011

    jag har försökt göra ugnspannkaka med havremjölk, funkar inte. Pannkakan blir aldrig färdig, den blir smetig. Någon som har några tips på hur man ska få den bra och mjölkfri?

  • Josses 13 maj 2011

    Jag är ju ingen expert på detta mjölk område men tanken som slår mig, kan man inte göra pannkaka på vatten? Eller blir det bara blaha, blaha?

  • petrapack 14 maj 2011

    Har aldrig testat göra pannkaka med vatten men det kan ju vara värt ett försök. Tunna pannkakor på spisen blir bra med havremjölk, det är bara i tjock pannkaka i ugnen som inte blir bra.

  • idea_ 15 maj 2011

    Då mjölk blir "tjockare" vid tillagning och havremjölk inte blir det , en aning mindre havremjölk och ett extra ägg kanske? Blir "fluffigare" också med mer ägg.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.