Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölk och glutenfritt - hjälp

  • Cillen73 5 maj 2013

    Efter att ha ätit mjölkfritt ett tag nu men fortfarande inte fått ordning på magen, ska nu dottern äta både gluten och mjölkfri kost. Har använt mig av Solhavre och Oatlys iMat när hon ätit mjölkffritt. Någon som vet om dessa även är glutenfria?

  • Dano 5 maj 2013

    Har en gudson och hans lilebror som båda är gluten ,mjölkprotein och Laktos intolerant,
    dom använder Oatlys produkter.

  • Majbaggen 6 maj 2013

    Dessa är glutenfria

  • Cillen73 7 maj 2013

    Tack då vet jag. Har nyss vant mig vid att använda dessa till matlagningen och känns tråkigt att behöva hitta nya alternativ igen.

  • Pompo 7 maj 2013

    Nej, de räknas inte som glutenfria! Där är små mängder gluten i och rekommenderas inte till glutenintoleranta!

  • Tussilago_Flikkan 7 maj 2013

    Säger som Pompo - produkterna är baserade på havre och innehåller gluten (om än mindre än andra spannmål)
    Testa produkter som är sojabaserade från t.ex Alpro, carlshamn eller GoGreen. De är både mjölk- och glutenfria

  • aattaa 8 maj 2013

    de är glutenfria,havre innehåller inte gluten är själv glutenintolerant

  • hurtche 9 maj 2013

    {loser}

  • eva23 9 maj 2013

    Oatly är inte glutenfritt, det säjer dom själva, följ nedanstående länk

    http://www.oatly.se/fragor-och-svar/vanliga-fragor-och-svar

  • Cillen73 13 maj 2013

    Lite klurigt detta men nu har jag kollat och kör nu med risbaserade produkter istället då vi även ska undvika soja...

  • couscous13 15 maj 2013

    Det beror ju på hur noga man ska vara(hur känslig man är) men helt glutenfria är de inte.
    Finns ju massor av olika "mjölker" nu; mandelmjölk, sojamjölk rismjölk och såg senast hasselnötsmjölk vilket alla bör vara helt glutenfria.

  • Chokladwhoopien 20 maj 2013

    Hej!

    Ville bara inflika att jag är själv glutenintolerant och älskar Oatlys produkter, så är man inte spannmålsallergicker eller extremt känslig (vilket jag visserligen har glutenvänner som är), så rekommenderar jag att man äter/dricker havre eftersom det är mycket lättare att hålla en balanserad och proteinrik kost då. Dessutom innehåller havre bra kostfiber som kan göra magen mindre förstoppad och orolig.
    Kom dock ihåg att köpa ekologiska havreprodukter, havre är nämligen ett av världens mest besprutade råvaror, och bara besprutningarna kan göra att man blir känsligare än vad man egentligen är.

    Annars rekommendrar jag nötmjölk i alla dess former varmt, speciellt den som ser ut såhär:
    http://www.mydairyfreedream.com/public/images/products/almond-dream-large.png
    Den är riktigt god!

    Lycka till med matlagandet!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.