Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mjölkproteinfria alternativ

  • couscous13 15 maj 2013

    Det har ju utvecklats betydligt på marknaden för mjölkproteinfria alternativ. Men jag undrar om någon har kommit fram till något bra alternativ till kesella och keso? Dessa ingår ju ofta i nyttiga recept men tycker det är svårt att komma på något med liknande egenskaper som fungerar för oss som inte tål...

  • KaosPrinsessa 24 maj 2013

    Jag gör egen Keso på sojamjölk, vinäger, citronsaft, salt och socker. Smakar ju såklart inte identiskt med Keso men är ändå ett bra substitut.
    En kompis använder egengjord tjock nötmjölk (oftast en blanding av olika nötter) istället för kvarg, själv har jag använt en blandning av mixade chashewnötter (blir typ som jordnötssmör i konsistensen fast med chashew) som jag blandar med soygurt. Inte heller detta smakar exakt som kvarg, men är även det ett bra substitut, fast blir inte lika fettsnålt som vanlig kvarg tyvärr.
    Har recept på båda... nånstans...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.