Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Mullvad

  • 26 december 2002

    Hej.Jag åt något väldigt gott nu i jul som hette Mullvad.... finns det någon som har receptet?

  • 8 januari 2003

    HejJag åt också "Mullvad" till efterrätt i jul. Om det är samma har jag receptet. Det är katrinplommon, fromage och gräddeDu får gärna receptet om det är samma.MvhKerstin

  • Lano 31 januari 2008

    Skrivet av Kerstin H den 8 jan 2003

    HejJag åt också "Mullvad" till efterrätt i jul. Om det är samma har jag receptet. Det är katrinplommon, fromage och gräddeDu får gärna receptet om det är samma.MvhKerstin



    Hej
    ja tack ! Min gamla kära moster gjorde detta till oss systerbarn för länge sen. Vore extremt glad om du ville skicka receptet !
    Hälsningar
    Birgitta

  • farmoringer 31 januari 2008

    Hittade det här när jag gogglade. Kanske är nåt??



    Mullvadsbo 6 personer
    Den här efterrätten ska du göra när du har gott om tid och är på gott humör. Dina gäster kommer att uppskatta att du gjort dig besvär, för den är god och annorlunda. Men ta reda på att alla tål sötmandel och se till att du har smal mat till varmrätt, för kalorierna kryllar här.
    25 kärnfria katrinplommon
    25 skållade skalade sötmandlar
    Fromage:
    3 blad gelatin
    1 1/2 dl vispgrädde
    1 ägg
    2 msk strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    Garnering:
    2 dl vispgrädde
    1 tsk strösocker
    mörk blockchoklad

    Skålla mandeln. Häll kokande vatten över plommonen och låt stå i en kvart. Sila bort vattnet. Stoppa en mandel i varje plommon och lägg dem i en kompakt hög mitt på serveringsfatet. Det ska se ut som en liten kulle och är stommen i mullvadsboet, som när det är färdigt ska ha formen av en igloo.
    Fromagen:
    Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 10 minuter.
    Vispa grädden till fromagen och låt den vänta. Vispa ägget pösigt med socker och vaniljsocker. Krama ur gelatinbladen och smält dem i mikron 8-10 sekunder eller i en kastrull på svag värme. Vispa ner gelatinlösningen i äggsmeten. Rör ner grädden. Bred genast fromagen över plommonhögen. Släta till ytan med en vattensköljd stekspade.
    Garneringen:
    Vispa grädden till garneringen till hårt skum. Bred den slätt över fromagen. Nu är mullvadsboet strax färdigt. Flaga chokladen med en osthyvel och strö flagorna över gräddkullen.
    Servera mullvadsboet kallt, gärna med ett glas portvin och invänta lugnt tacktalet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.