Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

MYCKET OST

  • The_mama97mia 2 december 2009

    Ni som lagrar hushållsost, alltså mitt intryck av hush ost är ... blek smak.
    Men hur blir det. hur smakar det efter lagring? Kan ni jämföra med ngt?

  • lena4 3 december 2009

    Jag tycker den blir som en väl lagrad prästost ungefär.(L)
    Jag är en stor ostälskare.

  • smeand 3 december 2009

    Skrivet av eiros den 2 dec 2009

    Jag fick tips av en släkting att lagra hushållsost för något år sedan. Så nu har jag alltid några på lagring. De står i ett vanligt köksskåp och jag vänder på dem lite oregelbundet, när jag kommer på det bara. Den första testade vi efter 3 mån. Den var god men vi har ökat på lite till 3½-4 mån. Ganska perfekt. Det är bara att pröva sig fram. Vi är bara 2 personer i vårt hushåll och en 2-kilos ost brukar räcka ungefär 1 mån, så när jag tar fram nästa köper jag en ny och ställer längst in i skåpet. Jag skriver datum på dem så jag vet hur länge de har legat. Fast min man tycker det blir tjatigt med samma sorts ost hela tiden så jag får köpa någon Grevé ibland som omväxling:)


    Kan man inte lagra Grevé då? Min affär har extrapris på Grevé, Präst och Hergårdsost den här veckan. Funderar på att köpa en av varje och lagra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.