Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

När är grisköttet rått

  • Carambaa 4 oktober 2008

    Hej!
    I vårt hushåll står jag (mannen) för matlagningen när det skall vara "lite finare mat" för att jag gillar det och frun lämnar gärna över. MEN vi har lite olika åsikter om när t.ex. griskött är för rått för att ätas. Hon har en tendens till att laga griskött och kyckling i ugnen för länge i rädsla för salmonella och vad det nu kan vara. jag anser att grisfile inner är ok fast det är lite rosa mitt i så länge det är saften och inte köttet, hon vägrar för hon påstår då hon gick i servitörskola blev hon lärd att det är farligt. En liten grisfile´som varit i ugnnen på 175 c i 30 min anser hon som rå om den är det lilla minsta rosa, jag äter den gärna. min fråga är vad är rätt! Är lite rosa griskött ok?

  • frucaos 4 oktober 2008

    Det undrar jag också - hör till dem som alltid genomsteker gris, för att vara på säkra sidan.
    Så, hjälp oss ni som kan!

  • busan37 4 oktober 2008

    Jag gillar inte när köttet är rosa så jag genomsteker allt, ju längre desto godare

  • farmoringer 4 oktober 2008

    Så här står det i ICA-Kuriren

    När det gäller griskött så tycker nog de flesta att det också är godare genomstekt. Helt säkert så med karré och spjäll. Fläskfilé kan gärna få vara aningen rosa, tycker många kockar (jag med) eftersom köttet blir saftigare då.

    Men vill du vara helt säker på att inte drabbas av otrevliga bakterier så genomstek köttet.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.