Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Nässeldax!

  • 8 mars 2001

    Vem har ett bra recept på god nässelsoppa?!

  • 8 mars 2001

    Nässelsoppa med pocherade ägg 10 portioner3 liter färska nässlor100 g smör eller margarin2 dl vetemjöl2,5 liter varm höns- eller grönsaksbuljong1 knippa gräslök(4 dl vispgrädde)salt och peppar2 tsk finstött fänkål10 st helpocherade äggSå här gör du:1. Skölj nässlorna mycket väl. (Fyll upp vasken med kallt vatten, skölj och lyft upp nässlorna med fingrarna så att eventuellt grus och sand sjunker till botten.) Lägg dem i saltat kokande vatten och låt sjuda i 15 minuter. Slå nässlorna i ett durkslag och spola dem kalla med vatten. Pressa sedan ut så mycket vätska som möjligt.2.Fräs matfett och mjöl och späd under vispning med den varma buljongen. Låt denna velouté koka i 10 minuter.3.Finhacka under tiden nässlorna och gräslöken.4.Sila veloutén. Tillsätt nässlorna och gräslöken och låt koka ca 5 minuter. Tillsätt eventuellt grädde och smaka av med salt, peppar och fänkål. 5. Servera soppan med helpocherade ägg, som du har gjort i förväg och sedan värmer i lättsaltat vatten innan du lägger dem i soppan, ett per portion.Varmhåll inte soppan, kyl i stället av den och värm den à la minute. Klorofyllen (det gröna i nässlorna) och vitaminerna försvinner vid varmhållning.

  • 13 mars 2001

    Jag har lagt in ett recept i kokboken tidigare. Den tycker jag är god. Sök på nässlor.Lycka tillAnnette

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.