Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Namnskyddade rätter - klassiker

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Det slog mig när jag sökte recept här att det finns vissa recept eller snarare maträtter som är klassiska och inte får förvanskas.
    Ett exempel är väl Filé Oscar t ex.

    Vad tänker du på utifrån detta?

    Har du nåt exempel?

    En del slår ju bakut om man påstår sig servera Wallenbergare som innehåller ngt annat än kalvfärs, ändå är det en rätt som många resturanger har på menyn och jag tvivlar starkt på att namnskyddet hedras...

  • Okänd 5 april 2012

    En äkta kalvfilé Oscar är gjord på kalv och inget annat. Hälls över med Bearnaisesås och dekoreras med en skiva hummer och två sparrisknoppar. Dekoren föreställer Oscar II namnschiffer och rätten har tillkommit som en honnör för den dåvarande kungen.

    Det är likadant för Wallenbergare, en rätt på kalvfärs och grädde, som skapades av Thore Wretman för att hedra en speciell stamgäst på den egna restaurangen Riche, om jag inte missminner mig.

    Huruvida rätterna är namnskyddad eller inte är jag dock osäker om. Har lite svårt att tänka mig namnskyddade maträtter. Man kan möjligen trösta sig med vetskapen att en "förfalskad" klassisk rätt inte är det den utger sig för att vara. Och att kocken därmed ju även klassat sig själv.

    Många s.k. "klassiska" rätter förvanskas tyvärr. Wienerschnitzel är en. På div. lunchrestauranger serveras denna rätt gjord på skinka eller annat fläskkött. En styggelse. En äkta wienerschnitzel görs på kalvfilé, utbankad till nästan tallriksstorlek, sedan panerad. Som dekor citronskiva, sardell eller ansjovisfilé och kapris. Gärna råstekt, tärnad potatis till.

    Varför ska man över huvud taget påstå att en annan rätt än originalet heter något den inte är? Att servera skinkschnitzel med tillbehör är väl okej? Eller färsbiff med grädde?

    Man ser också rätt ofta Cordon blue i samband med div. olika rätter. Eller t.o.m. Gordon Blue, vilket är en styggelse. Det riktiga namnet är Cordon bleu.

    Cordon bleu, är en särskild rätt, gjord på en rejält utbankad kalvschnitzel. På ena halvan läggs en liten skiva kokt skinka och ovanpå denna en lika stor skiva Emmenthalerost. Den fria köttkanten runt om bestryks med äggvita. Den andra halvan av schnitzeln viks över och trycks fast runt om. Paneras och steks sakta i klarkokt smör. Serveras med gröna ärter och grönsallat.

    Ha det gott i påsk! (Y)

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Ordet namnskydd var kanske tokigt valt, men vissa maträtters namn innebär att man förväntar sig att det ska vara på ett visst sätt.
    Tack LarsDe för ypperliga exempel!

    Jag undrar över ngt så Påskigt som Nubbesallad vs Gubbröra?
    Här finns det mkt olika alternativ, matjes eller ansjovis, m.m.

  • 7201 5 april 2012

    Skrivet av LarsDe den 5 apr 2012

    En äkta kalvfilé Oscar är gjord på kalv och inget annat. Hälls över med Bearnaisesås och dekoreras med en skiva hummer och två sparrisknoppar. Dekoren föreställer Oscar II namnschiffer och rätten har tillkommit som en honnör för den dåvarande kungen.

    Det är likadant för Wallenbergare, en rätt på kalvfärs och grädde, som skapades av Thore Wretman för att hedra en speciell stamgäst på Riche, om jag inte missminner mig.

    Huruvida rätterna är namnskyddad eller inte är jag dock osäker om. Har lite svårt att tänka mig namnskyddade maträtter. Man kan möjligen trösta sig med vetskapen att en "förfalskad" klassisk rätt inte är det den utger sig för att vara. Och att kocken därmed ju även klassat sig själv.

    Varför ska man över huvud taget påstå att en annan rätt än originalet heter något den inte är?

    Många s.k. "klassiska" rätter förvanskas tyvärr. Wienerschnitzel är en. På div. lunchrestauranger serveras denna rätt gjord på skinka eller annat fläskkött. En styggelse. En äkta wienerschnitzel görs på kalvfilé, utbankad till nästan tallriksstorlek, sedan panerad. Som dekor citronskiva, sardell eller ansjovisfilé och kapris. Gärna råstekt, tärnad potatis till.

    Man ser också rätt ofta Cordon blue i samband med div. olika rätter. Eller t.o.m. Gordon Blue, vilket också är en styggelse.

    Cordon bleu, är en särskild rätt, gjord på en rejält utbankad kalvschnitzel. På ena halvan läggs en liten skiva kokt skinka och ovanpå denna en lika stor skiva Emmenthalerost. Den fria köttkanten runt om bestryks med äggvita. Den andra halvan av schnitzeln viks över och trycks fast runt om. Paneras och steks sakta i klarkokt smör. Serveras med gröna ärter och grönsallat.

    Ha det gott i påsk! (Y)


    Tack för trevligt inlägg :)
    GLAD PÅSK {eat}

  • Mistys 5 april 2012

    Hur är det med Sjötunga Walewska...kan den tillhöra de "namnskyddade".

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Absolut! Walevska måste ju vara en sån klassisk rätt som gärna förfalskas och förfuskas!
    Som det heter - sjötunga ska det ju vara.
    Annars vet jag bara att det är spritsat potatismos runtom haha...

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Men sen finns det också en hel del rätter där det existerar liksom olika skolor?
    Tänk hur många sätt folk gör Janssons Frestelse på?

  • boz1965 5 april 2012

    Klart att det får finnas ett litet utrymme för "förbättringar", men det utrymmet är inte alltför stort, enligt min enkla åsikt. Detta försöker jag också trycka lite på när jag godkänner recept. Kallar man rätten "Janssons frestelse" men byter ut ingredienser hit och dit skickar jag tillbaka receptet med begäran om ändring av antingen namn eller ingredienser.

    Men det är ju såklart bara om det handlar om klassiska rätter. I övrigt lägger jag mig inte i valet av namn eller ingredienser. Det är inte min sak som godkännare att vara varken smakråd eller att ha synpunkter på namnval i övrigt. Tycker snarare att det är kul när folk vågar experimentera i köket och det dessutom blir nåt bra av det hela. Det bör ju rimligtvis ha blivit bra eftersom man gör sig möda om att lägga in sitt recept här. :)

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Nu tänkte inte jag mest på de recept som alla härliga medlemmar lägger in här, jag tänkte mer utifrån sånt jag stöter på i Resturangers matsedlar eller i kokböcker.
    Men det är klart, även här har vi ju varianter på förvanskningar.

  • boz1965 5 april 2012

    Såklart har vi det. Det var inte så länge sen jag granskade ett recept som medlemmen kallade "Janssons frestelse med skinka" och där ansjovisen var utbytt mot strimlad skinka (såklart, hehe). Där kände jag mig tvungen att begära ett namnbyte.

    Vad gäller restauranger så ser man ofta dessa förvanskningar, som du också helt riktigt påpekar. Tyvärr har kockarna i de fallen ingen som helst respekt för våra klassiska maträtter. Det har hänt att jag, till kyparens (och säkert också kockens) förtret, har skickat tillbaka en rätt med klassiskt namn, men som har varit helt förvanskad med orden "Det var inte det här jag beställde". Precis som LarsDe skrev har också jag blivit serverad "wienerschnitzel" på fläskkött (ska vara kalv) och med diverse fantasifulla tillbehör. Det är väl i sig ganska okej och smakar säkert bra, men man kan inte kalla det "wienerschnitzel".

  • Okänd 5 april 2012

    Skrivet av mama97mia den 5 apr 2012

    Absolut! Walevska måste ju vara en sån klassisk rätt som gärna förfalskas och förfuskas!
    Som det heter - sjötunga ska det ju vara.
    Annars vet jag bara att det är spritsat potatismos runtom haha...



    Sjötunga Walewska anrättas av sjötungsfilé. Ångkokas och garneras med hummer- och tryffelskivor, hälls över med mornaysås och gratineras.

    Mornaysås är Béchamelsås som reds med äggulor och grädde, blandas med riven ost och avslutas med färskt smör.

    Har du fått vanlig potatismos runt om är det tyvärr inte Sjötunga Walewska.

    Sjötunga Walewska är nog den lyxigaste fiskrätt du kan beställa på restaurang.

  • Mistys 5 april 2012

    Skrivet av LarsDe den 5 apr 2012

    Skrivet av mama97mia den 5 apr 2012

    Absolut! Walevska måste ju vara en sån klassisk rätt som gärna förfalskas och förfuskas!
    Som det heter - sjötunga ska det ju vara.
    Annars vet jag bara att det är spritsat potatismos runtom haha...



    Sjötunga Walewska anrättas av sjötungsfilé. Ångkokas och garneras med hummer- och tryffelskivor, hälls över med mornaysås och gratineras.

    Mornaysås är Béchamelsås som reds med äggulor och grädde, blandas med riven ost och avslutas med färskt smör.

    Har du fått vanlig potatismos runt om är det tyvärr inte Sjötunga Walewska.

    Sjötunga Walewska är nog den lyxigaste fiskrätt du kan beställa på restaurang.




    I alla recept på nätet innehåller maträtten spritsad mos...pommes duschesse.

  • boz1965 5 april 2012

    Sjötunga Walewska (Pelle Johansson)

    2 port.

    Ingredienser

    1 hel sjötunga
    0.5 st hummer
    20 g tryffel
    2 dl vitt vin
    2 dl vispgrädde så såsen
    50 g smör till såsen
    1 st schalottenlök
    5 st champinjoner
    3 dl hummerfond + fiskfond
    1 dl riven parmesanost
    1 dl riven edamerost
    salt
    peppar

    Duchessepotatis:
    6 st potatisar
    2 dl vispgrädde
    2 st ägg
    salt
    peppar
    olja

    1. Skär sjötungan till fyra filéer. Banka ut filéerna lite med botten på en kastrull eller liknande. Rensa hummern.

    2. Skala potatisarna och koka dem tills de är färdiga, cirka 20 minuter.

    3. Skala och hacka löken och stek med smör i stekpanna. Lägg på de två små filéerna och salta och peppra (fisken behöver inte stekas). Putsa champinjonerna och hacka alla utom en.

    4. Rensa ut lite kött ur hummern. Koka svampen med vinet i en separat kastrull med hummerköttet till fyllningen. När fyllningen har kokat en liten stund så ska den läggas på de små fiskfiléerna i pannan med löken.

    5. Lägg på de stora filéerna som lock. Häll över fonden och vätskan från champinjonerna. Lägg sedan på lock och pochera.

    6. Duchessepotatis: Pressa ner potatisarna i en bunke. Blanda i grädde och ägg med en träslev. Salta, peppra och tillsätt lite olja för att göra purén smidig. Fyll en spritspåse med purén.

    7. Sätt ugnen på 200 grader. Spritsa ut moset längs ena kanten av ett avlångt silverfat till ett "slott". Lägg fisken bredvid. Vispa ner grädden och smöret i fiskvätskan.

    8. Sila såsen och rör i osten. Häll sedan såsen över fisken och gratinera i ugn cirka 5 minuter.

    9. Garnera med en tornerad champinjon, riven tryffel och en hummerklo.

  • Mistys 5 april 2012

    Hur är det med Biff Rydberg och Biff Greta...kan de tillhöra de "namnskyddade"?

  • husmusen88 5 april 2012

    Biff Rydberg definitivt, då förväntar man ju sig något specifikt.

    Biff Greta har jag inte hört talas om faktiskt, vad är det?

  • The_mama97mia 5 april 2012

    Biff Greta är väl en variant på Biff Rydberg? Eller?
    Ni ser - det finns en hel del rätter som får en undra lite?
    Jag kanske inte var helt ute o cyklade när jag startade tråden även om jag förstår att många tycker att man är lite obildad om man inte vet skillnad mellan Oscar o Wallenberg eller hur det var.... 8-|

  • Okänd 6 april 2012

    Skrivet av Mistys den 5 apr 2012

    Skrivet av LarsDe den 5 apr 2012

    Skrivet av mama97mia den 5 apr 2012

    Absolut! Walevska måste ju vara en sån klassisk rätt som gärna förfalskas och förfuskas!
    Som det heter - sjötunga ska det ju vara.
    Annars vet jag bara att det är spritsat potatismos runtom haha...



    Sjötunga Walewska anrättas av sjötungsfilé. Ångkokas och garneras med hummer- och tryffelskivor, hälls över med mornaysås och gratineras.

    Mornaysås är Béchamelsås som reds med äggulor och grädde, blandas med riven ost och avslutas med färskt smör.

    Har du fått vanlig potatismos runt om är det tyvärr inte Sjötunga Walewska.

    Sjötunga Walewska är nog den lyxigaste fiskrätt du kan beställa på restaurang.




    I alla recept på nätet innehåller maträtten spritsad mos...pommes duschesse.



    Javisst, men Pommes Duchesse kan knappast räknas som vanligt potatismos.

  • Mistys 6 april 2012

    Fast jag tror det var pommes duschesse mama97mia menade när hon skrev "spritsat potatismos" och det har väl ingen större betydelse bara vi förstår varandra;)

  • estrid1 6 april 2012

    Prinskorv var tidigare namnskyddat.Skulle innehålla en viss köttmängd och max fettmängd.Fick inte innehålla mjölkpulver.Min kusin som är allerisk mot "allt " åt när han var liten prinskorv som dom hade "råkat" ha i en skopa mjölkpulver i och blev jättedålig....

  • boz1965 6 april 2012

    Estrid: Laktosintolerans, som är en allergi mot mjölksocker, är inget kul alls. Speciellt inte om man är starkt överkänslig mot laktos.

    http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=426

    Även om man har husdjur ska man vara uppmärksam på detta.
    Man ska t.ex. _aldrig_ ge katter vanlig grädde eller mjölk eftersom c:a 90% av alla katter är laktosintoleranta. Det finns särskild kattgrädde/kattmjölk att köpa om man nu vill skämma bort de små älsklingarna lite grand. :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.