Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Namnskyddade rätter - klassiker

  • DoctorWho 6 april 2012

    Schwarzwaldtårta, den har jag smakat i otaliga varianter. Tyvärr har de flesta varit vanliga gräddtårtor (sockerksbotten) med chokladflarn gjorda av mörk choklad nerstuckna i grädden. På de godaste var bottnarna gjorda av nötmaräng. Och det är väl var orginalet har också?

  • Mistys 6 april 2012

    Skrivet av TheBoz den 6 apr 2012

    Estrid: Laktosintolerans, som är en allergi mot mjölksocker, är inget kul alls. Speciellt inte om man är starkt överkänslig mot laktos.

    http://www.netdoktor.se/astma-allergi/?_PageId=426

    Även om man har husdjur ska man vara uppmärksam på detta.
    Man ska t.ex. _aldrig_ ge katter vanlig grädde eller mjölk eftersom c:a 90% av alla katter är laktosintoleranta. Det finns särskild kattgrädde/kattmjölk att köpa om man nu vill skämma bort de små älsklingarna lite grand. :)


    OT: Igelkottar är också laktosintoleranta{sidefrown}

  • julisten 6 april 2012

    Skrivet av LarsDe den 5 apr 2012

    En äkta kalvfilé Oscar är gjord på kalv och inget annat. Hälls över med Bearnaisesås och dekoreras med en skiva hummer och två sparrisknoppar. Dekoren föreställer Oscar II namnschiffer och rätten har tillkommit som en honnör för den dåvarande kungen.

    Det är likadant för Wallenbergare, en rätt på kalvfärs och grädde, som skapades av Thore Wretman för att hedra en speciell stamgäst på den egna restaurangen Riche, om jag inte missminner mig.

    Huruvida rätterna är namnskyddad eller inte är jag dock osäker om. Har lite svårt att tänka mig namnskyddade maträtter. Man kan möjligen trösta sig med vetskapen att en "förfalskad" klassisk rätt inte är det den utger sig för att vara. Och att kocken därmed ju även klassat sig själv.

    Många s.k. "klassiska" rätter förvanskas tyvärr. Wienerschnitzel är en. På div. lunchrestauranger serveras denna rätt gjord på skinka eller annat fläskkött. En styggelse. En äkta wienerschnitzel görs på kalvfilé, utbankad till nästan tallriksstorlek, sedan panerad. Som dekor citronskiva, sardell eller ansjovisfilé och kapris. Gärna råstekt, tärnad potatis till.

    Varför ska man över huvud taget påstå att en annan rätt än originalet heter något den inte är? Att servera skinkschnitzel med tillbehör är väl okej? Eller färsbiff med grädde?

    Man ser också rätt ofta Cordon blue i samband med div. olika rätter. Eller t.o.m. Gordon Blue, vilket är en styggelse. Det riktiga namnet är Cordon bleu.

    Cordon bleu, är en särskild rätt, gjord på en rejält utbankad kalvschnitzel. På ena halvan läggs en liten skiva kokt skinka och ovanpå denna en lika stor skiva Emmenthalerost. Den fria köttkanten runt om bestryks med äggvita. Den andra halvan av schnitzeln viks över och trycks fast runt om. Paneras och steks sakta i klarkokt smör. Serveras med gröna ärter och grönsallat.

    Ha det gott i påsk! (Y)



    Nu har jag lärt mig något nytt! Tack {laugh}

  • Erajscha 6 april 2012

    Filé mignon black & white är väl egentligen också en sån rätt som "ska" vara på ett visst sätt även om en massa kvarterssyltor gör sin egen förenklade variant.

    Något jag också stört mig på som är snarlikt detta är när det på en pizzameny står att pizzan ska ha krabba som topping och sen när man får den så är det crabfish...

  • boz1965 6 april 2012

    Skrivet av Erajscha den 6 apr 2012

    Filé mignon black & white är väl egentligen också en sån rätt som "ska" vara på ett visst sätt även om en massa kvarterssyltor gör sin egen förenklade variant.

    Något jag också stört mig på som är snarlikt detta är när det på en pizzameny står att pizzan ska ha krabba som topping och sen när man får den så är det crabfish...


    Samma med Quattro Staggioni - de "glömmer" alltid kronärtskockshjärtat i mitten.

  • Erajscha 6 april 2012

    Ja en "äkta" quattro har väl en fjärdedel skinka, en fjärdedel räkor, en fjärdedel champinjoner och en fjärdedel musslor. Sen ska den dekoreras med kronärtskocka och svarta oliver...

  • The_mama97mia 7 april 2012

    När pizza nämns så kommer jag att tänka på en klassiker som Spaghetti Bolognese!
    Den finns väl också ett otal varianter på!
    Hur tycker du att en äkta sån skall vara???

  • boz1965 7 april 2012

    @Mia:

    Här är ett recept som jag använder ibland (orkade dessvärre inte översätta):

    Ragù alla Bolognese

    400 grams fresh tagliatelle or fettucine
    300 grams minced beef – The recommended cut is thin flank aka skirt (finta cartella in Italian) but any good quality mince will do.
    150 grams unsmoked pancetta — minced very finely
    50 grams carrot — finely chopped or minced
    50 grams celery — finely chopped or minced
    50 grams onion — finely chopped or minced
    30 grams triple concentrated tomato puree(if using double concentrated, increase the quantity by about a third)
    1/2 glass red or white wine
    180 ml fresh milk
    olive oil
    salt and pepper

    Fry the pancetta gently in a little olive oil until it starts to release its fat. Be careful not to burn.
    Add the vegetables and fry until the onions are transparent, stirring from time to time.
    Add the beef and cook until it is lightly browned. When it starts to make popping noises, it’s done.
    Add the tomato puree and the wine and mix well.
    Add the milk, little by little until it is completely absorbed.
    Season with salt and pepper, cover and cook very slowly for 3 to 4 hours.
    Stir occasionally and if it looks like drying out, add a little more milk.
    Serve with Fettuccine or Tagliatelle (NOT Spaghetti!)
    Serve with Parmesan cheese on the side. Alternatively toss the pasta first in a little butter and then in Parmesan before adding the meat sauce.

  • The_mama97mia 7 april 2012

    Tack för det trevliga receptet!

  • zorbaz 7 april 2012

    Själv har jag som hobby att beställa pasta carbonara på olika restauranger... jag har fått allt från pasta med tomatsås, pasta med bara parmesan, till originalet. Och detta har ibland skiljt sig mellan restauranger som ligger vägg i vägg.

    Så detta är verkligen ett problem som är irriterande. Beställer man en klassisk rätt så blir man bara besviken om man får någonting annat och borde då be restaurangen om den korrekta rätten.

  • The_mama97mia 7 april 2012

    @zorbaz - jag tänkte precis på carbonara ! Det är också ett bra exempel!

  • boz1965 7 april 2012

    Skrivet av The_mama97mia den 7 apr 2012

    Tack för det trevliga receptet!


    :)

    Lite kuriosa om just det här receptet:
    Det är utropat till det officiella receptet på bolognese-sås av den italienska matakademin, Accademia Italiana della Cucina.

  • boz1965 7 april 2012

    Okej, jag gjorde en ansträngning och översatte receptet i alla fall. :)

    Ragù alla Bolognese

  • The_mama97mia 7 april 2012

    (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.