Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

nån som är bra på torr jäst?

  • MrsSnell 5 februari 2008

    Jag är utomlands och har inte bakat på 8 år!
    Hittar ingen riktig jäst här och har prövat torrjäst nån enstaka gång med miserabelt resultat!
    vill baka vanliga kanelbullar och äppelmunkar.
    kollade i receptet på den här web sidan och fick inspiration at göra äppelmunkar.
    har tre sorters torrjäst i burkar i kylen, husse bakar bröd i bland i bakmaskinen, han höftar i jästen och det blir bra varje gång men hur gör man äppelmunkar? hur mycket har jag i en standard sats som i receptet här?

  • ikah 5 februari 2008

    Jag använder torrjäst ganska mycket för att de har man alltid hemma och de blir inte lika fort förstörd som färskjäst.(Y)

    En påse torrjäst på 11g motsvarar ca 25 g färskjäst.
    Till matbröd använder jag 1 påse på 1/2 l degspad och
    till bulldeg använder jag 2 påsar på 1/2 degspad.

    Så till kanelbullarna så skulle jag använda 2 påsar om det står 50g färskjäst i receptet.
    Till äppelmunkarna såg jag i receptet att det skulle vara 25g färskjäst så då räcker det med
    en påse torrjäst.

    Hoppas du får någon hjälp med min förklaring.:D

    Lycka till! /Ika:)

  • Sofia77 5 februari 2008

    Här är en till som alltid använder torrjäst eftersom då behöver man inte planera så noga när man bakar eftersom torrjästen håller sig länge:)!

    Då man bakar med torrjäst ska man komma ihåg att degspadet inte ska vara 37 grader som med vanlig jäst utan minst 42 grader för annars jäser inte degen...

    Hoppas bullarna o munkarna blir bra :)

  • markus 5 februari 2008

    Blanda torrjästen med mjölet för att bäst fördela den. Glöm inte att "mata" jästen med lite socker eller sirap...(Y)

  • Lilique 8 juli 2008

    Hur är det med jäsningstiden för torrjäst?

  • monac 8 juli 2008

    Sist jag bakade bullar använde jag torrjäst för söta degar. Jag upplevde att de bullarna inte blev lika torra om de fick ligga någon dag. Så hädan efter kommer jag använde det till bullar i alla fall.

    Instämmer med övriga är alltid bra att ha hemma eftersom det håller längre när lusten faller på att baka.

  • TweetyPie 8 juli 2008

    Jag brukar baka kanelbullar med torrjäst (liksom du bor jag utomlands, o det där med färskjäst är inte så lätt att hitta...) och får alltid väldigt bra resultat. Jag brukar ta 2 påsar till 1 l degspad. (eller 4 teskedar, för jag köper mest på burk.) Men jag låter det jäsa rätt så länge. Minst en timme. Jag blandar ut jästen i varmt vatten o låter det stå i ca. 10 minuter. Vattnet ska vara varmt - inte ljummet. (vet inte var du bor nånstans, men i fahrenheit är det 110-115 grader). Jag brukar tom. ta termometer för att vara säker på att det är varmt nog. Lägg gärna i en tesked socker också, så att jäsningen kommer igång ordentligt. Sen blandar jag i mjöl o dylikt som vanligt. Blir alltid väldigt goda, saftiga bullar. Hoppas att du kommer igång med bakningen, det är ju synd att inte ha bakat på åtta år!!

  • ikah 8 juli 2008

    Skrivet av Lilique den 8 jul 2008

    Hur är det med jäsningstiden för torrjäst?


    Jäsningstiden är samma som för färsk jäst.
    Följ bara receptet du har, skillnaden är att du bytt ut färsk jäst mot torr jäst.:)

  • lindabergheim 17 mars 2009

    hmm, provar torrjäst för första gången nu...men på min påse står det att en påse 12g motsvarar 50 g färsk jäst....

  • irko 17 mars 2009

    Jag använder ofta torrjäst och jag gör precis på samma sätt som med färsk jäst. Inga problem alls! Prova!:D

  • levlivet 21 november 2009

    imorgon ska jag baka för andra gången med torrjäst... kanelbullar, hoppas nu det blir bra! har tagit hjälp av era råd 11g*2 =50 g färsk jäst...
    mmmmm ser riktigt framemot några varma kanelbullar och ett glas riktigt kall mjölk

  • ewax 21 november 2009

    1 påse torrjäst motsvarar 50 g färsk jäst. Jag anv 1 påse till 5dl vätska och jag har bakat på torrjäst i minst 10 - 15 år. Anv det till allt utom om jag ska baka ett speciellt bröd som kräver att man gör en fördeg dagen innan.
    Anv du torrjäst är det aldrig risk att det du bakat smakar eller luktar jäst.

    Varmare degspad är allt du behöver komma ihåg.
    Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.