Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

njurstensmat

  • smultronsandra 4 december 2008

    Mina sambo fick njurstensanfall för en vecka sedan. min svärmor sa att han ska undvika vissa maträtter. Är det sant, och vad ska han då undvika? om ni har nåt bra recept på mat som lindrar njursten så skicka gärna.

  • The_mama97mia 4 december 2008

    http://www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx?ln=sv&articleid=283&
    här hittar du lite konkreta tips och råd.

    Rent generellt, drick mkt vatten, undvik oxalsyrerika produkter (rabarber tex), har hört att man ska vara försiktig med te, en del säger att man ska undvika calcium och dra ned på proteinrik mat.
    Det beror lite på vad för sorts sten man bildar. Fick ni inga kostråd på sjukhuset?

  • Nettan75 4 december 2008

    Njursten kan bero på salt, så att dra ner på saltet i olika former kan ju vara bra. Och sedan som sagt, dricka mycket så njurarna har nåt att arbeta med =)

    Hoppas sambon slipper fler anfall!!

  • smultronsandra 5 december 2008

    Skrivet av mama97mia den 4 dec 2008

    http://www.vitaviva.com/store/health/healthproblems/article.aspx?ln=sv&articleid=283&
    här hittar du lite konkreta tips och råd.

    Rent generellt, drick mkt vatten, undvik oxalsyrerika produkter (rabarber tex), har hört att man ska vara försiktig med te, en del säger att man ska undvika calcium och dra ned på proteinrik mat.
    Det beror lite på vad för sorts sten man bildar. Fick ni inga kostråd på sjukhuset?



    Tack så jätte mycket för alla tips! Jag ska kolla hemsidan. Nej vi fick inget tips från sjukhuset. Läkaren brättade bara vad som händer i kroppen och att han ska dricka mycket vatten men annars ingenting.

  • Jamaica 5 december 2008

    Ett lågt vätskeintag kan orsaka njursten så var noga med att dricka ordentligt. Speciellt på kvällen!

  • croxie64 5 december 2008

    Har en kompis som hade njursten och han var tillsagd att inte låta bli tomat ketchup, inlagda rödbetor, inlagd gurka osv. Hade något att göra med den höga halten av syra. Rabarber och spenat ska man visst vara försiktig med också.

  • anluk 5 december 2008

    Jag hade en jättenjursten i våras som var tvungen att sprängas. Gick med njurstomi i 1,5 mån not funny. Vad man skall äta inte äta beror på vilken sorts sten det är. Min lyckades de ju analysera och det jag fick reda på var att jag skulle undvika ananas, rabarber, plommon, spenat, coca cola och sedan skulle jag dricka 2-3 l vatten om dagen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.