Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Obh Nordica Ice Cream Maker

  • elleave 25 december 2012

    Hej! Fick en Ice Cream Maker i julklapp, är det fler här som har en sån? Vill gärna ha era recept i så fall.... De som fanns i bruksanvisningen var ju inte många. Man ska ju kunna göra sorbet och yoghurtglass och kanske slush?

  • LenaBE1 26 december 2012

    I denna bok finns recept på bl.a. gräddglass, parfaiter, sorbeter mm. (Y)
    http://cdon.se/b%C3%B6cker/strachal%2c_george/glass_%3a_parfaiter_och_sorbeter-803137

  • pihal 27 december 2012

    Jag har en sådan och använder mig av vilka glassrecept eller sorbetrecept som helst, anpassa bara mängden till din glassmaskin eftersom det inte går i så mycket i den.

  • elleave 1 januari 2013

    Upptäckte att det saknades recept i min bruksanvisning jämfört med de jag kollade i på nätet, här är dessa:


    Sorbet
    ½ dl valfria bär
    1 dl juice
    4 tsk socker
    Lite citron (om en mer syrlig sorbet önskas)
    Mosa bären och tillsätt de övriga ingredienserna. Följ härefter instruktionerna under ”Så används glassmaskinen”..

    Hallonsorbet
    80 g vatten
    60 g socker
    Saften från ¼ citron
    110 g hallon (tinade eller färska)
    ¼ äggvita
    Häll vatten och socker i en kastrull och koka upp. Låt det sjuda i ca 5 minuter och låt det därefter svalna tills det är ljummet. Tillsätt hallon och citronsaft. Blandningen mixas kort med stavmixer.
    Vill du inte ha hallonkärnor i glassen kan du ta hallonen och pressa dem genom en sil innan för att få bort kärnorna. Det ger en läcker konsistens på sorbeten.
    När allt är blandat ska blandningen svalna i kylskåp och därefter köras i glassmaskinen.
    Samtidigt som glassmaskinen arbetar vispas äggvitan kraftigt och tillsätts när glassen är färdig. Detta ger en fluffig konsistens på glassen.

    Frozen yoghurt/yoghurtglass
    Valfri yoghurt
    170-320 g yoghurt hälls i glasskålen. Starta glassmaskinen. Yoghurten blandas tills den är fast och krämig

    Yoghurtglassen har jag provat och tyckte det blev riktigt bra, förutom att det blev stenhård glass runt kanterna...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.