Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

OBH Nordica Supreme matberedare?

  • Snoffa 5 april 2010

    Hejsan!
    Jag ville ett bra tag ha en Kitchen Aid, för dom är ju så fina men så dyra.
    Men då hittade pappa obh nordicas som ser nästan lika dan ut och verkar också ganska bra.
    Den verkar vara ganska ny så jag hittar inte så mycket information om den är det någon som vet hur bra den är eller är det någon som kanske har den?
    Det vore bra om ni kunde hjälpa mig så fort som möjligt, för vill hinna skaffa mig den kanske nu på påsklovet så att jag kan börja baka. :)
    Hoppas ni kan hjälpa och säga bra och dåliga sidor hos den m.m.

    // Madde

  • strimma21 5 april 2010

    Jag har en OBH Nordica Supreme, en röd snygging som förgyller mitt kök:)
    Den fungerar mycket bra och jag använder den mest till matbröd och bullar eftersom det går snabbt och lätt att göra en smidig deg, som krävs för att att brödet ska bli rikigt bra.

    Jag kan bara rekommendera dig att köpa en om du går och funderar på det. Jag är supernöjd med min. Kolla www.obhnordica.se så hittar du lite info om den där.

  • Snoffa 5 april 2010

    Tack så mycket för hjälpen, tror jag kanske ska köpa en sån endå, men jag funderar på en vit eller svart, blir nog en svart för dom är väldigt billiga på dom på elgiganten.
    Hoppas flera kan komentera den. :)

    Skrivet av strimma21 den 5 apr 2010

    Jag har en OBH Nordica Supreme, en röd snygging som förgyller mitt kök:)
    Den fungerar mycket bra och jag använder den mest till matbröd och bullar eftersom det går snabbt och lätt att göra en smidig deg, som krävs för att att brödet ska bli rikigt bra.

    Jag kan bara rekommendera dig att köpa en om du går och funderar på det. Jag är supernöjd med min. Kolla www.obhnordica.se så hittar du lite info om den där.

  • jimboz 5 april 2010

    Jag kan tillägga att jag själv har gått i köptankar när det gäller OBH:n..Jag vill ju självklart ha en Kitchen Aid men plånboken säger nope..Ska du inte göra några jättestora degar på en gång så tycker jag att du ska slå till...

  • Snoffa 5 april 2010

    Nej, jag bakar ju för att jag tycket det är kul och jag gör inte några stora degar direkt.
    Men jag ska ändå så sova över saken, det tycker pappa iallafall och det ska jag nog också. :)

  • redd 6 april 2010

    Den har varit uppe som förslag tidigare.
    http://www.matklubben.se/matprat/tips_och_fraagor_foer_koeket_31/krups_koeksmaskin_naan_som_provat_den__9511.html

    Men för att citera mig själv ;P

    Är en Kenwood med OBH logga. Tror det är samma som denna.
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=136112

    Om man skall ha den till att baka så verkar det vara ett riktigt dåligt val, recepten i manualen använder 0,5l degvätska vilket i väldigt lite.

  • redd 6 april 2010

    Tittade runt lite och tror att den här kanske kan vara något om du inte skall köpa något som klarar av större degar.
    Inte lika snygg, men jag skulle tycka att extrafunktionerna väger upp det.

    http://www.expert.se/product/product.aspx?id=4229149&WT.mc_id=FeedPJ&utm_source=FeedPJ&utm_medium=pt&utm_campaign=pj

  • Snoffa 6 april 2010

    Men alltså jag behöver nog ingen som klarar av jättestora degar för jag bakar inte sånt.

  • idea_ 6 april 2010

    Men om det är, som du säger, din egen maskin, så kommer den att följa med dig när du flyttar hemmifrån. o_ODen kommer förhoppningsvis att hålla i några decennium (tjugo tretti år eller mer). Vet att mammas elektrolux snurrat i över tretti år och hennes mammas i tio eller tjugo år mer.... Om tio tjugo år har du kanske behov av en maskin som klarar större degar, men inte säkert att du har ekonomi att byta. Varför inte sattsa på något rejält (men förhoppningsvis vackert) om du tänker införskaffa något redan i din ålder. Men om det är pappa som betalar, och behåller maskinen när du flyttar, då spelar det inte så mycket roll {clap}

  • elsa-nilsson 7 april 2010

    Det där med matberedare är numera ett problem.Jag har under mitt 80-åriga liv slitit ut 2 matberedare.Fina maskiner,klarat degar på 5 dl utan problem.När jag nu skulle skaffa mig en ny så visade det sig att nästan inga matberedare är skapta för bulldegar numera.De är mest till för att hacka,strimla och kanske riva och skiva.Jag köpte till slut en Bosch med 800 watts kapacitet.Har bara försökt en gång med ett bak.Den lilla ynkliga degblandaren kunde inte alls hantera en deg.Degen trycktes ut mot sidorna och där satt den och snurrade runt!Det blev att ta upp "klabbet"och arbeta för hand.All affärspersonal säger vid tillfrågan att endast stora hushållsmaskiner som kostar många tusenlappar duger till bak.Så jag har nog gjort ett dumt köp.Väldigt sorgligt,jag har inte råd att köpa dessa dyra apparater.
    hälsningar från en besviken gammal Elsa

  • Bumbis 7 april 2010

    Jag har en matberedare och i den skivar jag, gör pajdeg och min dotter gör smoothie. Har aldrig provat att göra bröddeg i den och det blir nog som elsa-nilsson skriver att det hamnar på kanterna. Jag och min syster delar på en riktig "bak"maskin men ibland vill jag baka när jag inte har den hemma och då använder jag elvispen med degkrokar. Brödet blir precis lika bra men man får ju stå och hålla i vispen ett antal minuter men vad gör man inte när man är sugen...

  • jimboz 7 april 2010

    Det kan ju vara så att man kanske vill lite för mycket med en maskin som har en begränsad kapacitet ....I dagens läge så står man inte och gör 15 brödlimpor på en gång som man gjorde förr. Bättre att köpa en billig nu än ingen alls istället för att vänta i 5 år för att köpa en värsting..Sälj den begagnad när du tröttnat så löser det sig nog..

    Rätta mun efter plånboken (Y)

  • redd 8 april 2010

    Skrivet av elsa-nilsson den 7 apr 2010

    Det där med matberedare är numera ett problem.Jag har under mitt 80-åriga liv slitit ut 2 matberedare.Fina maskiner,klarat degar på 5 dl utan problem.När jag nu skulle skaffa mig en ny så visade det sig att nästan inga matberedare är skapta för bulldegar numera.De är mest till för att hacka,strimla och kanske riva och skiva.Jag köpte till slut en Bosch med 800 watts kapacitet.Har bara försökt en gång med ett bak.Den lilla ynkliga degblandaren kunde inte alls hantera en deg.Degen trycktes ut mot sidorna och där satt den och snurrade runt!Det blev att ta upp "klabbet"och arbeta för hand.All affärspersonal säger vid tillfrågan att endast stora hushållsmaskiner som kostar många tusenlappar duger till bak.Så jag har nog gjort ett dumt köp.Väldigt sorgligt,jag har inte råd att köpa dessa dyra apparater.
    hälsningar från en besviken gammal Elsa


    Som ägare av en Bosch så rekomenderar jag att börja med med att ha i torrvarorna i botten och sedan i med all vätska innan du startar maskinen.. Om man fyller på med mer mjöl eller vätska för den delen så far degen bara runt och då har man ett litet h-vete att få ordning på degen.

  • Fridalius 29 juli 2010

    Är det någon som köpt OBH Supreme Kitchen Machine? Vi tycker som alla andra att Kitchen Aid är supersnygg, men för dålig effekt och på tok för dyr. Vi har en stor bosch som vi kan göra storbaken i, letar efter en som står framme och använda varje vecka. Är den i så fall ett bra köp? Vi ska ha den till att baka bulldegar, bröddegar i mellangrova klassen och gärna kunna vispa äggvitor i.

  • maxxess 29 juli 2010

    Det finns en annan tråd om just maskiner anpassade för bakning (som frågan gällde):
    http://www.matklubben.se/matprat/matbroed_43/baesta_koeksassistenten_foer_broedbak__9451.html
    Det finns många referenser där till många olika märken.

    Jag köpte en värsting och säger inte att det passar alla... Men i denna genre så är det nog så att man får vad man betalar för (Kitchen Aid ett undantag där man betalar för design).

    Med 4l kärl behövs ett bra stänkskydd även för små degar på 0.5l om man skall kunna tillsätta mjöl under knådning.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.