Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Odla egna kryddor

  • Mimgun 2 mars 2011

    Har den turen att ha tillgång till ett medlemskort till Martin Olsson storchaser. Köper varje höst kilovis med dill, perilja och gräslök till ett mycket bra pris. Repar, hackar och fryser in. Sparar även stjälkarna. Räcker hela vintern.
    I trädgården växer myntor, olika timjan, salvia, dragon och libbsticka. Plockar hela sommaren och torkar. Nässlorna på våren torkas också.
    Gubben odlar chili i stora lerkrukor. Har även några hinkar med tomater. Förra året odlade vi en sort som heter "Bloody Butcher". Supergod!!! Rekomenderas varmt!
    Dill liksom morötter frösår jag i hinkar som jag täcker väl med fiberduk.
    Men basilika, det är svårt...:)

  • solvik207 2 mars 2011

    Jag har
    Oregano, Basilika, Thaibaslika, salvia, dill, persila, lavedel, rosmarin, paprika, chili.tomater..Har dock ett växthus som jag driver upp dom i . När den riktiga värmen kommer så åker lite av kryddorna ut. Dill, persilja,lavendel är dock ute hela tiden.

  • solvik207 2 mars 2011

    Va spännande ett lagerblads träd hur fort växer ett sådant och är det stor skillnad på färsk och torkad?
    Ang oregano är den känslig eller är den lätt att så, brukar ni trycka ner en kruka med rötter eller sår ni med frön?


    Oregano har jag inne i växthuset. Den är lite känslig men det växer som bara den i mitt växthus.

    Hemligheten....Hönsgödsel. Luktar som f.n men det är under för grönsakerna.

  • sikaal 2 mars 2011

    Skrivet av solvik207 den 2 mar 2011

    Hemligheten....Hönsgödsel. Luktar som f.n men det är under för grönsakerna.


    Du vet väl varför hönsgödsel är så bra - växterna vill upp i friska luften! ;)

  • Vetebullen 2 mars 2011

    Jag är väldigt förtjust i att odla egna kryddor (L) Odlar krusig persilja som jag skördar 2 år på samma frön. Torkar så mycket att det räcker hela vintern. Är nog den krydda som jag slösar mest med. Passar i det mesta. Har en torkolla + att jag även torkar i ugnen. Båda går bra bara man har låg värme så kryddorna behåller smak och den fina gröna färgen. Torkar också piplök, gräslök, libbsticka, mynta, dill, stjälken på vanlig gul lök, palsternacksblad, selleriblad och svamp.
    Torkar även mycket äpplen i strimlor så vi har godis hela vintern. (Y) Har oregano som krukväxt inne. Den växer som bara den. Ska försöka torka en del av bladen på den också. (Y)

  • sikaal 2 mars 2011

    För de som har liten plats går det jättebra med stor kruka. Jag gjorde i ordning en till mågen ett år, hade timjan, oregano, rosmarin och curryört. De samsas bra ihop. Oreganon övervintrade t.o.m.

  • chrisq 2 mars 2011

    (Y)JAAAAAAAA anu är det snart dax längtar

  • The_mama97mia 14 mars 2011

    *puffelipuff*

    På Lidl hade de plockat fram fröpåsarna nu, gud vad sugen man blir!

    Få se om det blir fint till helgen kanske man kan ordna lite frösådd - förgro inne.

  • martina63 14 mars 2011

    Vi har satt fröer i torvkrukor, miniväxthus på fönsterbrädan för 4 dagar sedan. Nu börjar det titta opp lite gröna små blad! Härligt!!

  • MatAnders 14 mars 2011

    Nu börjar tomatplantorna sticka upp ur krukan (tryckte ner köpe körsbärstomat kärnor o vips efter ca 4 dagar tittade dom upp :) nu väntar jag på att smal röd paprika och sivri ska sätta fart.

  • kladdfia 14 mars 2011

    Har salvia, persilja, mynta, isop, libbsticka, oregano, gräslök, lavendel, citronmeliss och flera olika sorters timjan i landet. Sådde både chili (habanero) och flera sorters tomater för några veckor sen.. växer så det knakar! Sår dill på friland varje år. Brukar plocka svamp, enbär och nässlor varje år och torka. Har inte tålamoda att försöka hålla liv i rosmarinen, så det blir att köpa ny varje år.

  • Annie28 14 mars 2011

    Åh va glad jag blir av att läsa dessa inlägg :) detta är mitt största intresse!
    Jag har ett stort växthus och ett stort jordgubbsland och ett stort å flera små trädgårdsland å en ört/krydd trädgård :-)
    Jag odlar allt möjligt, prövar nya saker varje år...
    Men har ett enkelt tips ang. basilikan: Man tar en lagom stor kruka och fyller den med planteringsjord av bra kvalitet till ca. tre fjärde-delar och sen har man på såjord i ett lager (ca. 4cm tjockt) och sen häller man ut frö och strör på lite mer såjord, å vattnar så klart! jag brukar ha min basilika i växthuset men det går att ha den i soligt skyddat läge oxå... använd fiberduk på nätterna om det är lite kyligt. Toppa basilikan när den vuxit upp en bit så blir den jättefin :) sen är det bara att njuta av denna delikata krydda.

  • mooseella 14 mars 2011

    Skrivet av monac den 2 mar 2008


    temynta & dragon...är de perenna? :o


    TEMYNTA är perenn, hur det är med dragon vet jag inte. Beror kanske på vilken växtzon du bor i..

  • svengelsk 15 mars 2011

    Skrivet av mooseella den 15 mar 2011

    Skrivet av monac den 2 mar 2008


    temynta & dragon...är de perenna? :o

    TEMYNTA är perenn, hur det är med dragon vet jag inte. Beror kanske på vilken växtzon du bor i.
    Det finns två sorters dragon. Den ryska kan frösås och är lättodlad. Det skulle inte förvåna mig om den är vinterhärdig i Sverige. Smaken ä emellertid inte alls så stark och fin som den franska. Denna kan bara förökas med skott och den överlever inte alltid vintern här.

  • The_mama97mia 29 februari 2012

    Dags att väcka denna tråd för årets odlingar -
    såg att Lidl nästa vecka har extrapris på små miniväxthus, nu börjar det klia i odlartarmen!

  • lena4 29 februari 2012

    Ja va härligt.
    Jag har sått chili redan få se om de gror.
    Sen har dagbarnen och jag satt kärnor från apelsin o citron.

  • DoctorWho 29 februari 2012

    Gräslöken jag köpt i kruka för två år sedan i mataffären har fyrdubblat sig i storlek och den började växa igen i höstas strax innan snön kom. Nu när snön är borta kan jag börja klippa lite till maten. Timjan som såg så pytteliten ut när den såddes för fyra år sedan trivs jättebra i stenpartiet och går att plocka blad av hela året, om snön håller sig borta. En påse tomatfrön ligger på skrivbordet och väntar på att sås i morgon.

  • WiolaH 1 mars 2012

    Skrivet av mama97mia den 2 mar 2011

    Jag vet att detta är en gammal tråd, men inte mindre intressant för det!
    Nu är vi inne i mars månad och det kliar i mina fingrar att sätta igång med kryddodling.
    Köpte en planta Rosmarin förra veckan och ska nu försöka ta reda på hur den bäst trivs inne tills det är dags att sätta ut.
    Det kanske är fler som är intresserade av att sätta fröer o planera kryddträdgård nu?

    Ställ rosmarinen svalt och ljust, så slipper du spinn. Över element trivs den inte........ Ställ inte ut för tidigt, den är känslig för frostnätter....- lycka till (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.