Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Översvämmas av mangold

  • Annafbg 5 juli 2009

    Just nu äter vi mangold på längden och tvären, tur att alla i familjen tycker att det är jättegott! Men det förslår liksom inte, den växer så det knakar. Jag har aldrig odlat mangold förr, och undrar lite över hur ni andra brukar tillreda den. Vi har ätit små blad i sallader och i går testade vi en jättegod stuvning (tack Ros för recept!(Y))
    Går det förresten att frysa in mangold?

  • boz1965 5 juli 2009

    Borde gå att frysa om man förväller den först. Prova med en liten mängd och se hur det blir.

    Annars får du väl gå och plocka mördarsniglar hos grannen som kan hålla mangoldbeståndet nere :p

  • ros 5 juli 2009

    :)Hej!
    Varsågod Annafbg!
    Vi har också mycket mangold. Här är några förslag
    Färsksoppa
    Mangold och baconpaj
    Mangoldstuvning
    Visst går det att frysa in mangold
    :)Jag klipper eller skär den i bitar och förväller den med salt och svartpeppar.
    Jag fryser in i små förpackningar som är lagom till olika rätter
    Lycka till!

  • popik 5 juli 2009

    Mangold i vitlöksolja

    IngredienserPortioner: 4
    Tid: 20 minuter
    1 klyftfri vitlök (den kallas också solo) eller 14–18 klyftor
    1 slanggurka eller 3 smågurkor
    200 g färsk mangold, mangoldskott eller färsk spenat
    1 dl olivolja
    3 msk smör
    flingsalt
    eventuellt vitt bröd till serveringen
    Nu är mangold och spenat som finast. Får ni tag på någorlunda späda, helst frilandsväxta exemplar, slå till och laga den lilla rätt. En trevlig liten förrätt, eller ett tillbehör till en grillad fisk eller köttbit.

    1. Skala den hela vitlöken och skär den i riktigt tunna skivor.

    2. Skala, kärna ur och skär gurkan i mindre bitar. Skölj mangolden noga och torka den (med handduk eller salladsslunga).

    3. Värm olivolja och smör i en rymlig stekpanna och fräs vitlöksskivorna däri tills de får en fin gyllene färg. Se upp, vitlöken bränns lätt.

    4. Lägg i mangold och gurka och låt alltsammans bli varmt. Mangolden ska inte krympa särskilt mycket, bara bli varm. Det tar mindre än en minut.

    5. Lägg upp på ett varmt fat eller en stor tallrik. Strö över flingsalt. Servera med en gång, gärna med gott, vitt bröd.

    Källa: DN

  • popik 5 juli 2009

    Kantarell/mangold dolme
    4-6 portioner


    Ingredienser
    200 g kantareller, rensade grovhackade
    ½ purjolök
    4-6 blad mangold
    salt
    peppar


    Tillagning
    Koka upp vatten med lite salt. Skölj mangolden och skär bort stjälken som går igenom bladet. Förväll i ett par minuter och spola sedan under kallt vatten.

    Fräs kantarellerna med strimlad purjolök, smaksätt med salt.

    Lägg bladen i snygga rader, med lite svamp på varje blad. Rulla in som små dolmar.

    Dessa dolmar går utmärkt att förbereda dagen innan. Före serveringen, värm dem försiktigt i ugn, alternativt i mikrovågsugn under lock med lite smält smör och vitt vin.

    Källa: coop

  • redd 8 juli 2009

    Bara ett litet tips ifrån coachen, testa att sätta en squashplanta i komposten, förra året tror jag vi plockade 2-3st STORA i vecka under 2månaders tid, vill lova att jag var trött på squash efter det.
    Nu ar vi 2st komposter med varsin squash i, hoppas att dom inte ger lika stor avkastning för då får jag nog ställa mig på torget....

  • Okänd 8 juli 2009

    Det går alldeles utmärkt att frysa mangold om man förväller den först!
    Vi har odlat mycket mangold när vi hade tillgång till trädgårdsland, vilket vi tyvärr inte har längre.
    Några tips, den vita stjälken kan kokas och serveras som "sparris" till olika maträtter.
    Mangolddolmar har du redan fått ett tips på, men om du i stället för vitkål tar mangoldblad och använder lika dan färs som till kåldolmar får du underbara dolmar.
    Godast är dock stuvad mangold tycker jag.

  • Annafbg 8 juli 2009

    Vilka härliga tips ni alla bjuder på! När jag petade ner de där fröna i våras visste jag egentligen inte vad jag gjorde, hade bara köpt mangoldskott i ask förut. Hade inte en aning om att mangoldblad blev så stora:D
    Tusen tack för alla svar, nu känns mangoldskörden mer hanterbar. Det kommer bli många härliga rätter under sommaren och så en del i frysen för att ha när det är dåligt med bra grönsaker i affärerna.
    Jag satte en påse frön där plantorna får gula, rosa, orange och röda stjälkar förutom de vita. Det måste ju bli så snyggt att servera dem som sparris!(Y)
    Squash har jag inte testat, får nog vänta till nästa år. Om detta är "the year of the mangold" kanske nästa kan bli squashens. Det är ju så gott, det också! Om du, redd, får lika mycket i år kanske vi kan byta?:D

  • frucaos 8 juli 2009

    Jag har också mycket mangold, även här första året. Har tänkt behandla den som spenat, och får sätta igång att äta lite mer nu, den växer ju helt otroligt!
    Du kan prova mitt recept med kassler på spenatbädd - då blir du av med en del mangold! Gott är det också!

  • boz1965 8 juli 2009

    Skrivet av Annafbg den 5 jul 2009

    Just nu äter vi mangold på längden och tvären, tur att alla i familjen tycker att det är jättegott! Men det förslår liksom inte, den växer så det knakar. Jag har aldrig odlat mangold förr, och undrar lite över hur ni andra brukar tillreda den. Vi har ätit små blad i sallader och i går testade vi en jättegod stuvning (tack Ros för recept!(Y))
    Går det förresten att frysa in mangold?


    Förresten... Din berättelse påminner mig om när jag gjorde misstaget att så pepparmynta i min "örtagård" - den spred sig som det värsta ogräs, på snudd lika outrotbart som kirskål. Det tog tre år innan den var helt borta.

  • The_mama97mia 8 juli 2009

    Jag undrar om man inte kan frysa in mangold utan att förvälla???? Kanske måste vara späda blad då.
    Annat användningsområde - ha i bröddegen!!!!!
    Järnberikat!

  • boz1965 9 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 8 jul 2009

    Jag undrar om man inte kan frysa in mangold utan att förvälla???? Kanske måste vara späda blad då.
    Annat användningsområde - ha i bröddegen!!!!!
    Järnberikat!


    Har inte själv försökt, men har en aning i baknacken att bladen vissnar och blir gråtråkiga då.

  • Annafbg 10 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 8 jul 2009

    Jag undrar om man inte kan frysa in mangold utan att förvälla???? Kanske måste vara späda blad då.
    Annat användningsområde - ha i bröddegen!!!!!
    Järnberikat!


    Kan man bara blanda i lite mangold i vilken bröddeg som helst? Jag är så dålig på att baka, vågar aldrig experimentera med mina degar.

  • The_mama97mia 10 juli 2009

    Spenatbröd

    Jag sökte på spenatbröd o fick två träffar, bara som exempel!

  • Annafbg 10 juli 2009

    Tack för hjälpen! Här ska bakas - om inte i dag så snart(Y)

  • jhulia 10 juli 2009

    Jag använder det gröna som vanlig spenat.
    Stjälkarna skär jag ner i mindre bitar och förväller i lättsaltat vatten. Lägger sedan ner de i en vanlig vit stuvning med finklippt persilja. Brukar servera med stekt korv och kokt potatis till......enkelt och gott!!

  • Gladiolus 10 juli 2009

    Vad gör du med Mangold-stjälkarna?
    Vet du om att man kan använda stjälkarna som sparris . Använd samma recept som sparrissoppa!
    Jag har gjort det och tyckte det var riktigt gott. Vill minnas att jag också förvällde med lite vatten och sen frös in i lagom mängd i plastpåsar.
    När det gäller bladen tror jag att man kan förvälla i ej alltför mycket vatten och sén köra i mixer på samma sätt som jag gjort med nässlor. Lite vatten därför att jag slog inte bort det utan fördelade i lagom mängd för ett mål i plastpåsar . Då tar det inte så stor plats i frysen.Gott att ha till vintern. Se gärna mitt recept på Nässelsoppa.

  • lece 11 juli 2009

    Gör en mangoldtatziki, det blir supergott ! Hacka mangolden grovt, förväll den , kyl ner den och sedan blandar man ner den i naturell youghurt tillsammans med pressad vitlök, salt och svartpeppar. Gott till allt ! (Y)

  • Daliaflicka 11 juli 2009

    Man kan väl oftast ersätta spenat med mangold i de flesta recept där spenat ingår. Men prova gärna mitt recept på spanakopita!

  • ros 11 juli 2009

    :)Mangold är mildare för magen än vad spenat är

    En god grönsakspaj med mangold
    Grönsakspaj à la Nettan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.