Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Okra

  • karinnygren 6 maj 2008

    Har hittat ett recpet med okra i. Har förstått att det är en ört, men i vilken butik kan jag hitta det?

  • festmaten 6 maj 2008

    Jag letade på altavista: okra påminner om squash i smaken, hittade i ett recept att det kan ersättas med squash. Men det är ju så klart inte lika kul som att prova något nytt. Men i brist på annat så.....:(
    Lycka till! kom gärna tillbaka om du lyckas hitta det.

  • starfighter 6 maj 2008

    I välsorterade matvaru-butiker. I Sthlm går det att hitta på Hemköp, T-centralen. Lycka till.

  • Nettie 6 maj 2008

    Jag hittade okra på Coop Extra i Malmö

  • lenajeanette 6 maj 2008

    Okra går nog inte så bra att ersätta med squash eftersom okra innerhåller en klibbig saft som reder grytorna om den kokas med.
    Brukar gå att hitta i invandrarbutiker, om du säger till i din matvaruaffär går den säkert att beställ hem. Den är inte ovanlig på så sätt, brukar finnas hos grönsaksgrossisterna.

    Lenajeanette

    Blev nyfiken på receptet.:)

  • monac 6 maj 2008

    jag med...vad smakar okra?:o
    Jag ska kolla på min Ica,där har de alla möjliga kufiska udda saker...jätte roligt att handla där!:D
    är de en rotfrukt eller grönsak?

  • farmoringer 6 maj 2008

    den är i alla fall grön till färgen vad jag kommer ihåg...:p

  • farmoringer 6 maj 2008

    Det här hittade jag på Niklas Mat. Låter ju jättegott..


    Okra med fetaost
    Ingredienser
    Beräknat för 2 portioner
    300 g okra
    1 msk olivolja
    1/2 krossat fänkålsfrö
    1 st vitlöksklyfta
    1/2 dl grovhackade valnötter
    2 st tomater, tärnade
    1 msk pressad citron
    100 g fetaost





    Gör så här:
    Hetta upp olivoljan i en stor teflonpanna. Vänd ner okran och stek på hög värme under omrörning tills den fått lite fläckar i skalet och mjuknat något. Vänd ner fänkål. Pressa ner vitlöksklyftan och blanda ner valnötterna.

    Stek i ytterligare en halv minut under omrörning. Vänd ner tomater och citron. Lägg upp i portionsskålar och toppa med smulad fetaost.

    Den fräscha fetan och sötsyrliga tomaten står fint mot okrans lite beska grönska. Det här är en läcker förrätt som kan förvandlas till huvudrätt om du lägger till bulgur eller pasta. Det är även gott som tillbehör till lamm.

    Lisa Förare Winbladh

  • lenajeanette 6 maj 2008

    Kallas även för Lady´s finger är en grönsak, mild smak, smakar kanske lite som en blandning mellan rå potatis o zucchini svårt att förklara. Lite åt gröna bönor hållet kanske.

    Så är man inte ute efter den redande effekten kanske man kan använda sig av zucchini istället.

    Har ätit det i en köttfärsrätt som en turkisk tjej på jobbet tillagade.

  • farmoringer 6 maj 2008

    Om det är nån som är nyfiken på hur okra ser ut så har jag det som presentationsbild just nu..

  • monac 6 maj 2008

    kanske funkar att wooka?

  • lenajeanette 6 maj 2008

    Skrivet av monac den 6 maj 2008

    kanske funkar att wooka?


    Med all säkerhet!:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.