Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oljor

  • leemland 8 februari 2012

    Jag hoppas jag kan skriva min fråga här, hittade ingen annan stans som den passade tyckte jag i alla fall :p

    I julas fick pappa några olika rapsoljor med smak.
    Smakerna: Basilika, Vitlök och Citron. Så nu till min fråga :p
    Vad kan jag göra med dom? Någon som har testat själv?? Har noll koll när det gäller oljor i bak och så :p Hoppas ni kan hjälpa mig :)

  • The_mama97mia 8 februari 2012

    Trevligt med smaksatta oljor till julklapp!
    Jag skulle nog använda dom till salladsdressing, möjligen wok. Inte bak - det tycker jag nog skulle vara lite slöseri.
    Marinader också - kan vara great.

  • leemland 8 februari 2012

    Okej :) blir lite problem för oss, vi är inga salladsmänniskor :p haha.

    Kan man inte smaksätta matbröd eller liknande med det?? Ska nog testa marinera nu när du säger det :p

  • frucaos 8 februari 2012

    Ska du prova i bröd så hade jag valt focaccia eller liknande ... fast citron tror jag inte på.

  • maxxess 8 februari 2012

    Rapsolja är utmärkt att steka i, varför inte prova dem vid stekning? Tänk bara på att om oljan är kallpressad så tål den inte lika hög temp. som raffinerad rapsolja.

    Jag brukar oftast blanda ca 50/50 smör (margarin)/olja när jag steker och det är ju inga krångliga smaker på dina oljor. Sist jag hade smaksatt olja så var det med dillsmak och den var intressant att fräsa skaldjur i, blev sjysst smak.

  • sju 9 februari 2012

    Jag tror som maxxess att skaldjur skulle må riktigt bra i oljan, testa t.ex. att laga tapasrätten Gambas al Ajillo i vitlöksoljan. Citronoljan kan man nog ringla över vilken fiskrätt som helst med gott resultat, eller varför inte över grillade grönsaker som t.ex. sparris?

  • The_mama97mia 9 februari 2012

    Ni får grilla mycket bruschetta...

  • sikaal 9 februari 2012

    Det kanske är dags att testa lite sallad när ni har så fina oljor att smaksätta med. ;)

  • tellu 9 februari 2012

    Jag brukar gøra olivolja med chilipepper och vitløk, supergott att ringla lite på pizza eller pasta. Är också gott att steka køtt och potatis i. Citronolja har jag också gjort och smaksatt fisk med. Chili och vitløksolja har de på borden på restauranger i Italien, eller så får man fråga efter det.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.