Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oljor mm.

  • piteanna 16 juli 2008

    Jag har en fundering... Det är många som har ett antal flaskor med diverse oljor mm. stående framme vid spisen tex. Jag är så rädd för att de ska bli dåliga :( och förvarar allt i kylskåpet, men hur är det egentligen? Kan man ha oljor, soya osv. i rumstemperatur?

  • monac 17 juli 2008

    Okey...ska försöka berätta det jag vet.
    Jo,de ska stå mörkt...gärna färgade flaskor. Det finns risk för härskning om oljorna står alldeles för varmt. God idé kan vara att flytta dem en bit ifrån spisen & se till att det blir god rotation på dem så de inte blir stående där för länge:) Kallpressade oljor är känsligare.(ställ svalt.
    Med soya tror jag inte det ska vara någon större risk. Men det är klart...har man öppnat flaskan så är ju hållbarheten genast mer begränsad genon oxidation(främst olja)
    Hoppas det skapade lite mer luft i /åt din fråga!(Y)

    m.v.//Monac.

  • festmaten 17 juli 2008

    Eftersom det står på falskorna att "öppnad flaska bör förvaras mörkt och kallt"
    så borde det ju vara det som gäller:o
    Som monac skriver så är det ju risk för härskning med tanke på fetthalten!!!!

  • piusamadeusmozart 17 juli 2008

    Olivilja extra vergine skall fòrvaras i rostfri eller mòrkt glas i mòrker i ca 14 grader. Bàst fòre 8-12 mànader. Som bàst mella 4-6 mànader. Men ska iallafal anvàndas inom 18 mànader enligt fòrpackningsdatumen. Kort sagt efter ett àr bòrjar den tappa fàrg och arom och andra kvaliteer men det àr fòrst efter 3 àr som den àr oàtlig.

    Oljan reagerar ocksà pà luft, oxiderar, sà om man kòper stora dunkar àr det bàttre att hàlla upp den pà mindre. Den lider mer av vàrme àn kyla men skall inte fòrvaras kallt, nàrmare 0 grader. Om den stelnat skall den "tòas" upp làngsamt.

    Studerade flera olivoljetillverkare pà nàtet och just detta verkar alla vara ense om.

  • piteanna 22 juli 2008

    Tack för alla goda råd, nu har jag blivit lite klokare(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.