Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

olvolja

  • phakan 3 januari 2010

    vilken olivolja skall man välja i den jungel som finns?
    Jag vill inte betala hur mycket som helst för en bra olja

  • mammanROSA 3 januari 2010

    Vilken olja du ska ha beror på vad du ska oljan till? Ska du tex. ha den till att doppa bröd i så skulle jag satsa på en olja med mkt smak Om man ska ha den i "vanlig" matlagning duger en lite billigare olja, som inte har lika mkt smak.
    Men tänk på att alltid köpa en virginolja. Det är det som är ifrån första pressen.
    Ibland kan en lite billigare olja vara lika god som en dyrare.
    Zeta brukar ha bra oljor.

  • jimboz 3 januari 2010

    Köp en billig till stekning och en relativt dyr på saluhallarna eller fina affären som du kan ha till dopp eller en god sallad..

    Jag har aldrig sett någon fin Olivolja i dom vanliga affärerna så jag går till finare fisk eller skaldjurs affärer, eller ännu hellre någon Italiensk kvartersbod.

    Kan man köpa en vinare för 150:- så kan man köpa en Olivolja för samma pengar..:)

  • Countrygirl 3 januari 2010

    Bra olja kostar pengar. Man får det man betalar för. Dålig olja smakar alldeles för mycket. I Italien där de kan sin olja säger de att man ska ta oljan i munnen, skölja runt. Om det finns smak kvar i munnen när man har spottat ut den, är den så dålig att man inte ens ska fritera i den.

    I Italien är de känsliga med sina oljor, men det är de bästa också.

  • redd 4 januari 2010

    Näringsmässigt skall du välja kallpressad olivolja om du inte skall hetta upp den.
    Skall du vara riktigt nyttig går du lös på linfrö oljan (utan att hetta upp den)

    Värt att veta är att rapsolja bra mycket nyttigare än olivolja och finns finare sorter med nöttaktig smak om jag inte minns fel.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Matolja
    För en översikt av olika oljor (man vill undvika det mättade fettet)

    Ang. att olivolja inte skall smaka något är det nog för att det är så svårt att få fram smaklös olivolja som var den oljan som fanns tillgänglig i italien förr i tiden, nu kan man ju välja solros eller raps istället för att ta två förslag. Vill man dämpa smaken kan man ju alltid blanda ut den.

  • mammanROSA 4 januari 2010

    Med mkt smak menade jag att ta en olja som är av högre kvalite och inte ha dålig smak utan har en hög kvalite med ev. en tillsattsmak ev. en ört el chili.
    Bra sagt de där om att kan köpa en olja för samma peng som en vinare!!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.