Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Omkok av sv.vinbärsgele, hur?

  • etxaski 23 augusti 2011

    Hej!
    Jag har för första gången i mitt liv kokat svartvinbärsgele. Den vill inte gelea sig. Misstänker att bären var lite för mogna och jag tillsatte inget pektin. Tror inte att jag har kokat den för lite, snarare tvärtom i så fall för jag fortsatte eftersom geleprovet aldrig ville stelna.

    Nu undrar jag hur ett omkok ska ske. Ska jag tillsätta pektinet enligt anvisning på flaskan som om jag kokade från scratch. (Blir hela flaskan för det var drygt 2l saft.) Eller är det bättre att jag skvätter i en matsked i taget och testar?

    Det är nog två veckor sedan jag kokade gelen första gången.

    Hoppas på goda råd och glada tillrop.

    Kramis

  • Cassiopeya 23 augusti 2011

    Jag hade slängt i allt ihop. Hade du mycket vätska när du kokade gelén? Jag brukar ha 2 dl vatten till 1 kg bär. Skulle kunna vara det som är felet.

    Häll i "saften" i grytan och följ instruktionen på flaskan, så ska det nog gå bra. Funkar det inte får du göra samma sak igen, och tillsätta ännu mer pektin ;)

  • sikaal 23 augusti 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 23 aug 2011

    Jag hade slängt i allt ihop. Hade du mycket vätska när du kokade gelén? Jag brukar ha 2 dl vatten till 1 kg bär. Skulle kunna vara det som är felet.

    Häll i "saften" i grytan och följ instruktionen på flaskan, så ska det nog gå bra. Funkar det inte får du göra samma sak igen, och tillsätta ännu mer pektin ;)


    Håller med, att hatta med småskvättar hjälper säkert inte!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.