Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ost kryddad med spiskummin

  • Sashimi 13 januari 2010

    Jag har så dåligt samvete. Jag är gravid och blev sååå sugen på en ost kryddad med spiskummin. Min snälla man köpte den naturligtvis åt mig, men nu så när jag har ätit några skivor av den så är jag inte alls sugen på den längre och den bara står i kylskåpet och riskerar att bli övergiven och dålig.

    Har ni några tips på vad man kan göra med den?
    Kan den rivas och användas på ngn gratäng eller nåt? Spiskumminsmaken är ju lite speciell så det kanske inte funkar?
    *desperat*
    Jag gillar inte att slänga saker bara sådär, speciellt inte ostar! :o

    (Osten är kryddad med spiskummin och kryddnejlika, långlagrad.)

  • Bumbis 13 januari 2010

    Riv den och lägg i frysen. Den är säkert jättegod till tacopaj eller gratäng.

  • MatAnders 13 januari 2010

    Är du säker på att det är spiskummin? jag skulle mer tro att det är kummin (spiskummin är ett pulver och helt annan smak än kummin) Hur som hellst så har jag inget tips just nu men ska klura på det.

  • Sashimi 13 januari 2010

    Tack alla ni för tips!

    Tacopaj lät gott, har du ngt bra recept? :p

    Kollade nu på förpackningen och det står "kryddad med spiskummin och kryddnejlika, långlagrad". Spiskummin kanske inte syns men kryddnejlikorna syns, om du förstår vad jag menar. :)

  • saxa 13 januari 2010

    Spiskummin är ju hela innan det mals till pulver.

    Jag hade också rivit och fryst den och använt den till gratäng eller paj. Blir nog bra till ex. mexicanskt

  • The_mama97mia 13 januari 2010

    Jag tror Anders har rätt, det mest vanliga är faktiskt "vanlig" kummin just som ostkrydda, det benämns ibland (felaktigt) som spiskummin.
    Kumminost är typiskt till kräftor och skaldjur, mycket vanligt med kombinationen Kummin och Kryddnejlika i.
    Inga problem för dig, riv osten och använd i gratäng eller paj - men tänk utanför tex mex området, tänk skaldjur!
    (Y)

  • Okänd 13 januari 2010

    Spiskumminost, kanske inte så dumt!
    Vanlig neutral färskost kryddad med lite spiskummin och finhackad färsk röd chili.
    Måste testa det!
    Tack för tipset. (L)

  • boz1965 13 januari 2010

    Skrivet av saxa den 13 jan 2010

    Spiskummin är ju hela innan det mals till pulver.

    Jag hade också rivit och fryst den och använt den till gratäng eller paj. Blir nog bra till ex. mexicanskt


    Spiskummin och kummin är två skilda örter/kryddor. De är inte ens besläktade med varann.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Kummin
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Spiskummin
    http://svt.se/2.40414/1.438696/spiskummin_och_svart_spiskummin

  • Sashimi 13 januari 2010

    Så..
    Tacopaj, mexikansk paj eller skaldjurspaj är det som rekommenderas?
    Ska söka efter recept.. :p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.