Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oxfile

  • johanna53ew 30 december 2010

    Kan någon säga mig hur lång tid ungefär det tar för en oxfile att bli färdig i ugnen vid 150 gr

  • Gisela62 30 december 2010

    Skrivet av johanna53ew den 30 dec 2010

    Kan någon säga mig hur lång tid ungefär det tar för en oxfile att bli färdig i ugnen vid 150 gr


    Jag skulle varmt rekommendera att köpa en ugnstermometer. Bryn först köttet i smör . Lägg sedan i ugnsfast form .Personligen tycker jag att oxfilén är klar när
    temperaturen är 54 grader. Ta ut köttet, linda in i folie och låt vila 10 min. Köttet är då rosa inuti (medium)

  • Gusbjoel 30 december 2010

    Det enklaste hade varit om du har en stektermometer!
    Sen beror de lite på hur du vill ha den stekt. Men oftast och godast tycker jag det är om man har en liten rosa kärna. Köttet blir mörare och smälter i munnen, istället för genomstekt hårt och segt! Ett alternativ är att du har en innertemperatur (om du har termometer) på 60 grader, då ska ugnen vara på 125 grader i ca 1-1 ½ tim/kg,för att få en röd kärna. Ett annat alternativ, med lätt rosa kärna ska du ha 70 grader i innertemp och ungen på 125 grader i 1-1 ½ tim/kg. Det går även att steka den i 175 eller som du nämnde 150 grader men tiden blir kortare då! Glöm inte att låta köttet vila innan du skär upp det \o. Lycka till!

  • johanna53ew 30 december 2010

    Skrivet av [email protected] den 30 dec 2010

    Det enklaste hade varit om du har en stektermometer!
    Sen beror de lite på hur du vill ha den stekt. Men oftast och godast tycker jag det är om man har en liten rosa kärna. Köttet blir mörare och smälter i munnen, istället för genomstekt hårt och segt! Ett alternativ är att du har en innertemperatur (om du har termometer) på 60 grader, då ska ugnen vara på 125 grader i ca 1-1 ½ tim/kg,för att få en röd kärna. Ett annat alternativ, med lätt rosa kärna ska du ha 70 grader i innertemp och ungen på 125 grader i 1-1 ½ tim/kg. Det går även att steka den i 175 eller som du nämnde 150 grader men tiden blir kortare då! Glöm inte att låta köttet vila innan du skär upp det \o. Lycka till!

  • Evalar63 30 december 2010

    Köttet ska alltid vara rumstempererat innan det tillagas för bästa resultat. Oxfilé bör aldrig genomstekas helt, då blir den inte längre lika mör, och man kan i så fall lika gärna välja någon billigare biff. Innertemperaturen bör vara 50-55 grader om man vill ha den blodig, eller 60 grader för medium/rosa kött. Undvik helst att skära i köttet för att kontrollera hur stekt det är, då smiter köttsaften ut och ger en torrare filé. Använd istället stektermometer om du steker större bitar, eller känn på biten om du steker i skivor (se nedan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.