Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oxfilespett i ugnen, vilken temp och hur länge?

  • JennieC 30 december 2010

    Jag tänkte göra spett med marinerade oxfilebitar i ugnen på nyår.
    Kan man göra det utan att steka köttet först, blir det grått och trist?

    Vilken temperatur och ungefär hur länge ska de va inne?

    Tacksam för alla tips och ideer då jag idiotiskt nog har tänkt göra något jag aldrig provat förut :)

    Tack på förhand!

  • Evalar63 30 december 2010

    Köttet ska alltid vara rumstempererat innan det tillagas för bästa resultat. Oxfilé bör aldrig genomstekas helt, då blir den inte längre lika mör, och man kan i så fall lika gärna välja någon billigare biff. Innertemperaturen bör vara 50-55 grader om man vill ha den blodig, eller 60 grader för medium/rosa kött. Undvik helst att skära i köttet för att kontrollera hur stekt det är, då smiter köttsaften ut och ger en torrare filé. Använd istället stektermometer om du steker större bitar, eller känn på biten om du steker i skivor. Lycka till/ Eva{party}

  • mariec 30 december 2010

    Känns det inte lite synd på oxfile, att dela det i småbitar o sätta på spett? Jag hade satsat på att steka hela skivor istället.
    Gott Nytt År!

  • JennieC 30 december 2010

    Jag tänkte det kunde underlätta med spett i ugnen för vi är 17 st, blir svårt att steka när så många ska ha maten samtidigt kanske?
    Kanske ska satsa på helstekt i stället :/ Nu blir jag osäker...

  • mariec 30 december 2010

    Skrivet av JennieC den 30 dec 2010

    Jag tänkte det kunde underlätta med spett i ugnen för vi är 17 st, blir svårt att steka när så många ska ha maten samtidigt kanske?
    Kanske ska satsa på helstekt i stället :/ Nu blir jag osäker...


    17 st.................. då förstår jag spetten! Men tycker ändå det är synd på så fint kött. Potatisskivor (koka så de är halvklara), lägg skivor av filen ovanpå (ej färdigstekta) toppa med vitlökssmör. Sen in i ugnen så smöret smälter ner över potatisen. Gott o enkelt!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.