Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oxkött?

  • elinpers 29 november 2009

    Har kommit över en del av en oxe. Har mest fått färs och bitar. Vad kan man gör för olika goda, roliga och enkla grejer med oxfärsen? Knasig fråga kanske,men jag har idétorka... :(
    Gärna roliga tips om bitarna med!
    Mvh Elin.

  • The_mama97mia 29 november 2009

    Nej men grattis, oxfärs är ju som nötfärs. Gör en massa gottigt av det, gärna biffar o så. Köttfärslimpor.

    Bitarna - grattis igen - gör roliga grytor, jag har inte ngt särskilt recept men det kommer antagligen flera här. '
    (Y)

  • amoz 29 november 2009

    Av bitarna kan du ju göra en god portergryta. Finns kanske recept här inne men annars är det ju porter, vinbärssaft och lite vitlök som sätter smak på köttet.(Y)

  • The_mama97mia 30 november 2009

    Boeuf Bourgignone - hur det nu stavas - värmer gött i novembermörkret.

  • MatAnders 30 november 2009

    Gör pepparots kött det är ju kanongott.

  • Linlock 30 november 2009

    Skrivet av mama97mia den 30 nov 2009

    Boeuf Bourgignone - hur det nu stavas - värmer gött i novembermörkret.


    Åååhhh, GOTT!(L)

  • Snoops 30 november 2009

    Kalops!

  • WiolaH 30 november 2009

    Varför inte gulaschsoppa/gryta (L). Om jag inte minns fel finns ett bra recept här på MK. Har du mycket färs, varför inte göra frikadeller (L) (de måste inte vara av blandfärs). Krydda efter smak och använd frikadellerna till grytor soppor eller som smörgåspålägg. Frikadeller är en bortglömd tillgång i vår receptflora...(Y)

  • elinpers 1 december 2009

    Jäklar vad bra tips! Kul också med tips på mat som egentligen är så uppenbart men som man inte alls tänker på att man visst kan göra, blir ju lixom gott ändå, på något sätt...
    Boeuf Bourgignone måste jag ju prova! Och Kalops, mmm!
    När man kommer över sånt fint och rent kött, så tänker man bara "lyx-mat" men det behövs ju absolut inte, blir ju gott iallafall!
    Frikadeller är ju inte helt fel heller! =) Har en hel del färs, köpte 1/4 oxe till bra pris, så jäklar vad jag ska äta!
    Tack för alla bra tips, jag blir inte ledsen för fler! (Y)
    Mvh Elin

  • Erajscha 1 december 2009

    Varför inte oxjärpar?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.