Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Oystersås och fisksås

  • Gul13 12 februari 2010

    Nu har jag fått hjärnsläpp.

    Oystersås och fisksås är det samma sak? Sån där liten glasflaska som står i butiken bland de där lite exotiska tillbehören, tex kokosmjölk mm.

  • MatAnders 12 februari 2010

    Hej!
    Nej det är inte samma sak fisksås (nampla) är en salt illaluktande vätska som är basen i Thailänsk och många andra asiatiska länder och används i stället för salt och ger den där speciella Thaismaken. Medans oystersås är trögflytande och ger den typiska Kinesiska smaken hmm svårt o beskriva men god i wok rätter.
    Hoppas du blev lite klokare.

  • Okänd 12 februari 2010

    Oystersås Är inte det baserat på ostron? Fisksåsen vet jag är baserad på ansjovis.

    Oystersås har jag gärna i woken, men inte fisksåsen.

    Wake up, alla kockar på den här saiten. Vi vill veta:)

  • Gnurf 12 februari 2010

    MatAnders sade det så bra...:)

    Fisksås
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fisks%C3%A5s

    Ostronsås
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Ostrons%C3%A5s

  • Gul13 12 februari 2010

    Merci alla super MK:are.:)

    Nu vet jag i alalfall att det inte är samma sak. Då är det bara att bege sig till affären. Tack för alla svar.

  • jimboz 12 februari 2010

    Man använder fisksåsen istället för salt i Asien så den ska man vara försiktig med..När du köper Oystersåsen så se till att du får en hög kvalité..Det finns nu i så gott som alla butiker nu för tiden.

    Ett tips innan dejten är att ta en rejäl klunk fisksås innan första kyssen :)

  • Mistys 12 februari 2010

    Jag brukar blanda Oystersås och Hoisinsås när jag ska göra någon lite Kinainspirerande gryta.
    Fisksås gillar jag så där....:'(

  • Okänd 12 februari 2010

    Caj-P, Oystersås och Hoisinsås blir en helt underbar marinad till karré som skall grillas!

  • Bianca72 13 februari 2010

    Asgarvar!!! En rejäl klunk fisksås innan första dejten!!! Så perverst!!!:D

  • The_mama97mia 13 februari 2010

    Första gången jag använde fisksås trodde jag det var ngt fel på den... Nu är man ju van... Dessutom gillar jag ju surströmming... *ler*

  • jimboz 13 februari 2010

    Glöm för guds skull inte Sesam olja..Ta en gurka,Sesamolja, Sambal Olek lite salt och marinera gurkan som skärs på hälften och sedan halvmånar (½ cm bitar)..Koreansk delikatess :)

  • Bianca72 13 februari 2010

    Ha ha! Ja, lukten vill man inte tänka på, men smaken är god. Ett måste när man thaiwookar.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.