Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Päron och vin

  • 123Linnea 30 augusti 2011

    Vår päronrika trädgård har just börjat kräva SKÖRD av tomtägarna. Vad är ditt bästa pärontips? Jag behöver massor! Tyvärr är nästan alla recept onyttiga - det är ju gott - men man kan ju inte äta kakor varje dag och vi har MASSOR av päron att äta upp. Så gärna lite nyttiga recept också, om det finns, vore roligt.

    VIN
    Är hopplöst dålig på att vara vinkännare - det är ju bra, för då kan man även dricka lite billigare viner utan att märka att de är billiga!!
    Men när man ska bjuda på vin är det svårt. Vad anses egentligen som ett bra vin.
    Kan man få tips på
    Ett rött till nötkött
    Ett rött till fläskkött
    Ett vitt till fisk
    Ett rött eller vitt eller rosé till kyckling
    Typ.

  • bigganv 30 augusti 2011

    Päronmarmelad med honung

    enkelt, hållbart och jättegott!!!

    När det gäller viner är jag barnsligt förtjust i alla röda viner som innehåller Cabernet Sauvignon-druvan. Tycker de passar till alla sorters kött, och de finns från ca 55 kr och uppåt.

  • Wildthing 31 augusti 2011

    Angående vinet.
    Bäst är att försöka jobba lite strukturerat.

    Fråga om råd på bolaget, be att få ett i ordinarie sortimentet så att det finns kvar nästa gång om du gillar det. Får du ett vin som du gillar skriver du upp (eller lägger det på minnet om du har bättre minne än jag) vad vinet heter och vad du åt till. Nästa gång så köper du antingen samma eller så ber du om fler råd. Efter ett tag har du en "bank" av viner att välja ur beroende på vilken mat du ska servera.

    Vill du utveckla ditt vinkunnande lite mer kan du köpa två olika flaskor och ge alla 2 glas samtidigt, Kul och lärorikt att prova båda tillsammans med samma maträtt och se hur de skiljer sig! Även detta kan bolaget hjälpa dig med och välja ut ett par viner som är väldigt olika men som ändå passar till maten. Ur lärosynpunkt kan man även välja ut ett vin som INTE passar till maten och se vilken betydelse matchningen har men det är överkurs.

  • The_mama97mia 31 augusti 2011

    Angående päron, ngt som är lite otippat gott är att skära ner päron i salladen. Gärna med lite salt ost i också. Sen skulle jag testa att ha päron i foccacia, flingsalt olivolja och rosmarin eller timjan till blir goda smaker.

  • NicolinaZ 1 september 2011

    Inlagda päron i sockerlag med ingefära är en underbar gammaldags dessert! Och den håller länge! Och man kan ge den i present och dela på ohälsosamheten ;-)

  • LittleMissTessie 1 september 2011

    Skrivet av mama97mia den 31 aug 2011

    Angående päron, ngt som är lite otippat gott är att skära ner päron i salladen. Gärna med lite salt ost i också. Sen skulle jag testa att ha päron i foccacia, flingsalt olivolja och rosmarin eller timjan till blir goda smaker.


    Mmmm, foccacian låter riktigt god. Du råkar inte ha något bra grundrecept på foccacia?

  • The_mama97mia 1 september 2011

    Det här är ett bra grundrecept!

    http://www.matklubben.se/matklubben/mama97mia/kokbok/?id=7192&recipeid=14729

  • thordan 3 september 2011

    Grovriv mogna päron och lägg i en kökshandduk och vrid om över en bunke, häll upp på flaska och ställ i kylen. Helt suveränt god juice/must. När det gäller vin så fråga personalen på Systembolaget dom är grymt duktiga! Skriv en liten vin dagbok. Vad det var för vin, vad ni åt till, vilka som var med osv. Sen kommer du nog hitta en röd tråd i vilka druvor du tycker bäst om. Bra om du äter på resturang,tar du en druva du vet att du gillar så blir det sällan bom.

  • thordan 3 september 2011

    Skrivet av Wildthing den 31 aug 2011

    Angående vinet.
    Bäst är att försöka jobba lite strukturerat.

    Fråga om råd på bolaget, be att få ett i ordinarie sortimentet så att det finns kvar nästa gång om du gillar det. Får du ett vin som du gillar skriver du upp (eller lägger det på minnet om du har bättre minne än jag) vad vinet heter och vad du åt till. Nästa gång så köper du antingen samma eller så ber du om fler råd. Efter ett tag har du en "bank" av viner att välja ur beroende på vilken mat du ska servera.

    Vill du utveckla ditt vinkunnande lite mer kan du köpa två olika flaskor och ge alla 2 glas samtidigt, Kul och lärorikt att prova båda tillsammans med samma maträtt och se hur de skiljer sig! Även detta kan bolaget hjälpa dig med och välja ut ett par viner som är väldigt olika men som ändå passar till maten. Ur lärosynpunkt kan man även välja ut ett vin som INTE passar till maten och se vilken betydelse matchningen har men det är överkurs.

  • thordan 3 september 2011

    Skrivet av Wildthing den 31 aug 2011

    Angående vinet.
    Bäst är att försöka jobba lite strukturerat.

    Fråga om råd på bolaget, be att få ett i ordinarie sortimentet så att det finns kvar nästa gång om du gillar det. Får du ett vin som du gillar skriver du upp (eller lägger det på minnet om du har bättre minne än jag) vad vinet heter och vad du åt till. Nästa gång så köper du antingen samma eller så ber du om fler råd. Efter ett tag har du en "bank" av viner att välja ur beroende på vilken mat du ska servera.

    Vill du utveckla ditt vinkunnande lite mer kan du köpa två olika flaskor och ge alla 2 glas samtidigt, Kul och lärorikt att prova båda tillsammans med samma maträtt och se hur de skiljer sig! Även detta kan bolaget hjälpa dig med och välja ut ett par viner som är väldigt olika men som ändå passar till maten. Ur lärosynpunkt kan man även välja ut ett vin som INTE passar till maten och se vilken betydelse matchningen har men det är överkurs.
    Sorry läste inte ditt inlägg! Det va inte meningen att skriva typ samma grej:p.

  • mattjejen 4 september 2011

    Ett litet tips till päronmarmeladen... istället för en ostbricka lr att ha till förrätt så prova den här getostpajen... lr ge bort en burk me marmelad å receptet på pajen i present :) det skulle iaf jag bli jätteglad för...
    Getostpaj

  • 123Linnea 4 september 2011

    Vilka bra förslag. Å vindagbok var ju ett bra tips - smålapparna är ju alltid borta!

    Ge mig meer!

    :D

  • thordan 5 september 2011

    Jag har en köpt Vindagbok från Concess AB. Fick den i present tror kanske Akademibokhandeln.
    Håkan Larsson är det som har skrivit den. Bra förord med massa bra tips och kunskap. Den är färdig tryckt så det är bara att kryssa i och sen lägga in lite egna kommentarer. Bra bok

  • ms8 5 september 2011

    Hidden rock-rött vin.Passar till allt,tycker jag.Vitt vin dricker jag nästan aldrig så där kan jag inte rekomendera nåt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.