Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Paj?

  • Boboo 25 januari 2011

    Hej allihopa :)

    Tänkte kasta in en fråga här bland alla erfarna kunniga matälskare...
    Jag tycker paj är väldigt gott, men jag har två problem.
    Det första är bottnen, tycker alltid den blir degig oavsett om jag förgräddar eller inte, har provat massa olika recept. Är det någon som har nåt bra råd?
    Det andra är att, jag har en paj form som är djupare men mindre i omkrets som jag helst använder. Men alla recept är anpassade efter traditionella grunda former. Finns det något man kan göra lite generellt så? Flytta i ugnen eller ändra temperaturen eller liknande....

    Tacksam för svar :D

  • chrisq 25 januari 2011

    :)tror en hel del beror på din form

  • Riss 25 januari 2011

    När jag gör paj, prickar jag alltid botten av paj skalet med en gaffel och för bakar i 10 minuter på medelhög värme i nedre delen av ugnen. Jag lägger i bak papper med lite bönor eller liknande ovanpå. man behöver inte lägga för många bönor på då tar det bara längre tid att baka.

    Här i Oz äter vi ofta köttpajer av olika slag. Om jag lagat gryta till middag en dag och får lite över så gör jag gärna paj nästa dag. Om jag har bråttom eller är bara lite lat så lägger jag fyllningen i en ugnsäker form och gör ett lock av färdigköpt smördeg det blir jätte gott. {beauty}

  • Boboo 26 januari 2011

    Tack för era svar :)

    Det kanske är så att det är formen det hänger på :(.
    Men jag får kanske göra pajer med lock då istället för skal....
    Riss hur är formerna hos er? Är det oxå grunda... Tycker man
    ofta ser min typ av form i USA, så det kanske är en amerikansk modell....

    :D

  • brorene 27 januari 2011

    Hej!
    Pickar du pajen och låter du den vila 30 minuter i kylskåpet innan den sätts i ugnen?
    Min favoritpaj, Antons västerbotten paj, innehåller också grahamsmjöl. Pajformen är 3cm hög och det är på gränsen för att få plats med all fyllning
    Jag har provat att göra smalare pajdeg med Keso och smör men den blev inte alls lika krispig som när man bara använder smör. Snarare seg.
    Lycka till!
    brorene

  • Jaworowa 27 januari 2011

    Jag gissar också att det fel på formen. Den får inte vara för djup. Grundare form är bäst, cirka 3 cm hög. Jag tycker också att när du gör äggstockning ( det brukar vara proportion 1:1) minska på mjölk eller grädde med cirka 1 dl. Det brukar jag göra. Jag börjar också baka paj på högsta värme i ungefär 10 min. Därefter sänker jag till det vanliga 170 grader.'Lycka till!

    P.S.
    Jag ska faktiskt äta paj till middag idag.

  • Riss 19 februari 2011

    Skrivet av Boboo den 26 jan 2011

    Tack för era svar :)

    Det kanske är så att det är formen det hänger på :(.
    Men jag får kanske göra pajer med lock då istället för skal....
    Riss hur är formerna hos er? Är det oxå grunda... Tycker man
    ofta ser min typ av form i USA, så det kanske är en amerikansk modell....

    :D




















    jag har en del olika paj former. Om jag använder en djuppare form så gör jag bara ett lock av smördeg annars är mina paj former 3-4 cm djupa. Jag har portions formar också dom är 5 cm djupa men eftersom de är för en person så funkar de bra fasten de är lite djupare.
    Sorry att jag inte svarade tidigare.{embarrassed}
    Lycka till{beauty}

  • Mistys 19 februari 2011

    När du för gräddar pajskalet kan du pensla det med lätt uppvispad äggvita. Då blir den lite förseglad och blötnar inte upp lika lätt!

  • irrevirre 19 februari 2011

    Jag brukar använda vetemjöl special med fullkorn till matpaj och tycker det ger ett både krispigare och godare pajskal (Y)
    Formen är en sådan där låg, "veckad" sak.

  • Hilmer54 19 februari 2011

    Jag gör alltid Vår kokboks pirogdeg till pajer oxå.
    Lätt att kavla, ingen förgräddning.
    6dl vetemjöl
    ½tsk salt
    250gr margarin el smör
    1 ägg
    ½tsk ättiksprit
    2-3msk vatten
    Torra ingredienser blandas först sedan smulas smöret i sist tillsättes ägg o ättiksprit.
    Låt vila 1 timme i kylen. Kavlas ut och pickas m gaffel.
    Gräddas i 225 gr. till den är klar.
    Degen kan sparas i kylen ca en vecka.
    Har även fryst in färdigkavlat i formar.

  • mssalmonella 19 februari 2011

    Jag vispar alltid upp ett ägg och penslar på pajbotten innan jag förgräddar den. Då smyger inte vätskan i fyllningen in i botten sedan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.