Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Passa dig för choklad och kakao

  • 8 november 2005

    Jag såg nyss ett program på UR som handlade om kakaofarmare. Jag visste redan innan att det inte gick helt schysst till men det kändes ändå starkare att få se det. Kortfattat så får dessa bönder väldigt dåligt betalt.Jag skulle bara vilja göra er medvetna om detta så ni kan tänka till nästa gång ni står där vid godisavdelningen och väljer choklad. Istället för vanlig så kan man köpa rättvisemärkt för då vet man att farmarna åtminstone får skapligt betalt för jobbet.Här finns en lista över rättvistemärk choklad och kakao som finns att köpa i Sverige: http://www.rattvisemarkt.se/article.asp?Article_Id=900 Där kan man också läsa mer om rättvisemärkt

  • Challan 7 december 2007

    Bra inlägg tycker jag(Y)

  • styvan 7 december 2007

    (Y)upp för rättvisemärkta varor!

  • MaNi 7 december 2007

    Absolut ska vi köpa rättvisemärkt kakao och choklad. Detsamma gäller förresten för kaffet då kaffeodlarna är utsatta för en mängder gifter. Tänk även på att köpa ekologiska bananer. Sådan stor skillnad i smak. Hörde att "vanliga" bananer innehåller 11 olika gifter medan de kravmärkta bananerna "bara" innehåller 3 olika gifter.
    Valet är inte svårt, eller hur?

  • Smulpajen 7 december 2007

    Tyvärr gäller detta de flesta livsmedel från fattiga länder. Hade verkligen önskat att det fanns fler rättvisemärkta varor. Kaffe köper jag alltid ekologiskt. Det är dessutom ingen skillnad i pris. Sen kan man ju fundera på om det är rätt märkta och verkligen ekologiska... man undrar ibland i dessa blufftider. Tänker då på Icaskandalen med köttfärsen. Som konsumet är man ju helt utlämnad och kan bara hoppas.

  • anluk 7 december 2007

    Har själv inte varit världens bästa på att ha koll på sådana saker, men tack för påminnelsen!

  • Okänd 7 december 2007

    Säger samma som anluk!

  • tuden 7 december 2007

    Ska absolut tänka på det.

  • nettans 7 december 2007

    Rättvisemärkt ska man verkligen köpa men det är inte alltid man tänker på det, men kaffe absolut.
    Och sen ska man egentligen satsa mer på ekologiskt men det tänker man inte alltid på.

  • nettans 7 december 2007

    Rättvisemärkt ska man verkligen köpa men det är inte alltid man tänker på det, men kaffe absolut.
    Och sen ska man egentligen satsa mer på ekologiskt men det tänker man inte alltid på.

  • monac 28 februari 2008

    fair trade känns jätte bra att handla! Brukar handla ett basmatiris(råris) som är suveränt gott från Himalayas sluttningar,muskovadosocker,honung,cacao & olika teer. Den pris skillnad som blir betalar jag med glädje!
    Det är glädjande att medvetenheten börjar sprida sig:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.