Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pepparkvarn & glasskopa

  • Amika 14 april 2013

    Och här hittar du en kanonbra glasskopa, där du själv kan välja vilken storlek du vill ha på själva skopan. :)

    Med vänlig hälsning
    Jonna

  • walterego 14 april 2013

    Skrivet av Amika den 14 apr 2013

    Skrivet av walterego den 14 apr 2013

    Omtalade kvarnar i all ära men ............... grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar osv. Ska man tömma och rengöra kvarnen vid byte av korn eller skaffa en kvarn till varje krydda? Var ska de placeras? Inte är de en skön syn för ögat heller.
    Och tänk på vilket förarbete "min idé" gör för färdigställning av senapsfrön?
    Nä, jag är fullt nöjd med min "Magic Bullet" och fortsätter att nypströ på mina objekt. Om det blir överblivande strö så sparar jag det som "inhandlat peppar".


    Finns bara ett problem som jag ser det med den lösningen. Magic bullet finns inte att få tag på längre.
    Det finns någon ny sort, men just magic bullet finns inte kvar på marknaden.
    Med vänlig hälsning
    Jonna

    DU har FEL. Ok, har sett att det är "tillfälligt slut" (på Tvins) men det går att fixa på annat sätt!

  • walterego 14 april 2013

    Det framgår att produkten är slut i lagret f.n. Alltså är det mång fler än jag som såg möjligheterna i denna produkt?
    TROR du på riktigt att denna "mans maskin" slutas att tillverkas/säljas

    Skrivet av Amika den 14 apr 2013

    Skrivet av walterego den 14 apr 2013

    Omtalade kvarnar i all ära men ............... grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar osv. Ska man tömma och rengöra kvarnen vid byte av korn eller skaffa en kvarn till varje krydda? Var ska de placeras? Inte är de en skön syn för ögat heller.
    Och tänk på vilket förarbete "min idé" gör för färdigställning av senapsfrön?
    Nä, jag är fullt nöjd med min "Magic Bullet" och fortsätter att nypströ på mina objekt. Om det blir överblivande strö så sparar jag det som "inhandlat peppar".


    Finns bara ett problem som jag ser det med den lösningen. Magic bullet finns inte att få tag på längre.
    Det finns någon ny sort, men just magic bullet finns inte kvar på marknaden.
    Med vänlig hälsning
    Jonna

  • walterego 14 april 2013

    Skrivet av Amika den 14 apr 2013

    Skrivet av walterego den 14 apr 2013

    Omtalade kvarnar i all ära men ............... grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar osv. Ska man tömma och rengöra kvarnen vid byte av korn eller skaffa en kvarn till varje krydda? Var ska de placeras? Inte är de en skön syn för ögat heller.
    Och tänk på vilket förarbete "min idé" gör för färdigställning av senapsfrön?
    Nä, jag är fullt nöjd med min "Magic Bullet" och fortsätter att nypströ på mina objekt. Om det blir överblivande strö så sparar jag det som "inhandlat peppar".


    Finns bara ett problem som jag ser det med den lösningen. Magic bullet finns inte att få tag på längre.
    Det finns någon ny sort, men just magic bullet finns inte kvar på marknaden.
    Med vänlig hälsning
    Jonna

    Skitsnack!

  • walterego 14 april 2013

    Skämtar du?

    Skrivet av Amika den 14 apr 2013

    Skrivet av walterego den 14 apr 2013

    Omtalade kvarnar i all ära men ............... grönpeppar, vitpeppar, svartpeppar, kryddpeppar osv. Ska man tömma och rengöra kvarnen vid byte av korn eller skaffa en kvarn till varje krydda? Var ska de placeras? Inte är de en skön syn för ögat heller.
    Och tänk på vilket förarbete "min idé" gör för färdigställning av senapsfrön?
    Nä, jag är fullt nöjd med min "Magic Bullet" och fortsätter att nypströ på mina objekt. Om det blir överblivande strö så sparar jag det som "inhandlat peppar".


    Finns bara ett problem som jag ser det med den lösningen. Magic bullet finns inte att få tag på längre.
    Det finns någon ny sort, men just magic bullet finns inte kvar på marknaden.
    Med vänlig hälsning
    Jonna

  • LenaBE1 15 april 2013

    Skrivet av irrevirre den 14 apr 2013

    Nej, toppen har aldrig någonsin lossnat... vet inte om jag bara haft tur men jag använder mina mycket och haft dem i säkert 6 år, om inte längre. :)


    Tack irrevirre, det låter jättebra och betryggande att veta! :) Då var det säkert ett måndagsexemplar som jag läste om. ;)

  • LenaBE1 15 april 2013

    Skrivet av Amika den 14 apr 2013

    Jag skulle rekommendera Skeppshult jag också.
    Den håller i evigheter. Köpte en till min syster och till mig själv, de har vi använt i säkert tio år nu. Lika fin och bra som från början. Och inga knoppar som kan lossna. :)
    Dessutom är den snygg att se på tycker jag. Inget man skäms för att ställa fram på bordet. :)

    Här kan du köpa den:

    http://www.rum21.se/sv/artiklar/pepparkvarn.html?gclid=CKaSlpuJy7YCFeF7cAod6h8AmA

    Hoppas du hittar en som du blir riktigt nöjd med. :)

    Med vänlig hälsning
    Jonna


    Tack så mycket för dina tips Amika! :)
    Den ska jag titta på och även glasskopan när jag får länken till den. ;)

  • bjoli198 15 april 2013

    För en tid sedan köpte jag en kaffekvarn på Netto(ca hundralappen) för att mala senapsfrön i, lite som någon tidigare i tråden förespråkar en magic bullet, funkar även bra till andra typer av kryddor, så länge de är torra och inte avger olja när man maler dem, det kan tydligen bli tungt för den lilla elmotorn då...

  • LenaBE1 15 april 2013

    Tack för tipset bjoli! :)
    En kaffekvarn är ju ett alternativ att tänka på förstås, det kanske kan vara nåt, får fundera lite. ;)

  • The_mama97mia 16 april 2013

    Peugeot, både s&p kvarnen.Älskar dom.

  • LenaBE1 16 april 2013

    Tack för ditt tips The_mamaMia! :)
    Eftersom jag fått så många tips på peugeots pepparkvarnar så känns det betryggande att köpa en av deras kvarnar, jag får titta runt lite på priserna och se vart jag ska köpa den. {snicker}

  • [email protected] 17 april 2013

    Skrivet av LenaBE1 den 13 apr 2013

    Hej! Det vore väldigt snällt om ni ville hjälpa mig med lite tips om ett par saker jag är i färd med att köpa. :)
    {question} Våran pepparkvarn har gått sönder så jag ska köpa en ny och vill gärna få tips på en riktigt bra kvarn. Vad har ni? Är det någon pepparkvarn som är speciellt bra? eller särskilt dålig och som jag ska undvika att köpa?
    Jag är beredd att ge ca 600 kr för pepparkvarnen. Ge mig gärna tips på vart jag kan hitta kvarnen också.
    {question} Jag har även tänkt att köpa en glasskopa, för att använda framför allt till glass naturligtvis men även för att måtta upp kakdeg och annat med. Ge mig gärna tips på en glasskopa som fungerar bra till detta, och gärna vart jag kan köpa den. Jag är beredd att ge mellan 200-350 kr för en riktigt bra glasskopa.
    Jag är tacksam för alla tips jag kan få! {fingers-crossed}


    Har alltid varit svag för WMF produkter, de har i princip det mesta man kan önska sig. Deras batteridrivna pepparkvarnar är starka och bra. Har 2 olika glassskopor från WMF , rekommenderas

    http://www.wmf.com/en_en/experience-wmf/better-cooking/preparation.html

  • LenaBE1 17 april 2013

    Tack för ditt tips hakanj62! :)
    Jag ska titta om jag hittar deras kvarnar i Sverige och se vad dom kostar.

  • Countrygirl 18 april 2013

    Nej, knoppen lossnar inte på min Peugot.

    Jag har en gammal elektrisk kaffekvarn som bara stod i skåpet. Den använder jag när jag ska mala större kvantiteter eller kardemummakärnor.

  • LenaBE1 18 april 2013

    Det låter bra Countrygirl! :)
    Som jag skrev tidigare så var det nog ett måndagsexemplar som det stod om, då är det bara att hoppas att jag inte får en sån levererad. ;)

  • LenaBE1 23 april 2013

    Jag vill tacka er alla för era tips! (Y)
    Jag bestämde mig till slut för att köpa en peugeot kvarn, peugeot finns ju i så många modeller och färger så det var inte helt lätt att välja bara en. {laugh}
    Till slut fastnade jag för en modell i akryl och rostfritt.
    Igår beställde jag den så nu väntar jag bara på att få hem den så jag får prova hur den är att mala pepparn med.
    Jag skriver här igen och talar om vad jag tyckte om den sen jag testat den.
    Tack så mycket allihopa! {lashes}

  • LenaBE1 25 april 2013

    Nu har jag testat min nya pepparkvarn och oj så bra den är, så otroligt lätt att mala med, det behövs inte mycket styrka alls i händerna. Vilken enorm skillnad mot dom billiga kvarnar jag tidigare haft, det kände jag direkt. (Y)
    Ja ni förstår nog själva att jag är helnöjd, man kan nog inte bli mer nöjd än vad jag just nu är! {cute}{dance}{kissed}
    Nu ska jag på jakt efter pepparkorn i storleken max 5 mm, det står i informationen som medföljde kvarnen att pepparn inte skulle vara större än så för att den skulle mala så bra som möjligt.
    Är det möjligen någon av er som vet vart sådan peppar kan köpas {question}
    Jag har hört talas om att NK ska ha sån peppar men jag bor långt från Stockholm (30 mil) och ännu längre har jag till Göteborg (som också har ett NK) så gärna om någon vet av en internetbutik.

  • Zelium 9 augusti 2013

    Peugeot eller Skeppshult kan jag rekommendera. Glasskopa har jag inga erfarenheter av.
    Lycka till.

  • LenaBE1 9 augusti 2013

    Tack för tipset, nu har jag sedan länge köpt min peugeot och som du kan läsa här ovanför så är jag jättenöjd med den. :)

  • maxxa 10 augusti 2013

    Angående glasskopa köpte jag en i Rörstrandsbutiken, det finns ju fabriksbutiker på flera ställen. Den är i Mumin-serien och gör fina glasskulor.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.