Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

plankstek

  • 9 februari 2002

    är det någon som kan ge mig ett receptpå riktig plankstek med oxfile´och beanaes såstac på för hand peter

  • 10 februari 2002

    Jag hittade lite recept som jag kopierade till dig. Man kan ju göra lite olika. Tex ha ett par sparrisstänger till, som man lindat bacon runt.PLANKSTEK (2 PERSONER) Duchesse mos10 st stora potatisar ca 2 dl mjölk ca 100 g margarinca 2 msk aromatca 1 msk vitpeppar2 st ägg Skala och koka potatisen i 20 min. Vispa ihop den kokta potatisen med övriga ingredienser.Champinjon sås7 st champinjoner3 dl grädde1 dl créme fraiche grillkrydda, salt, paprikapulver, cayennepeppar. Skär champinjonerna i skivor. Stek skivorna tills dom blir gyllen bruna, häll sedan på gräddenoch créme fraichen. Krydda efter behag. Häll på redning om så behövs.Köttet 2 skivor fläskfilé 2 skivor oxfiléKrydda köttet med grillkrydda, cayennepeppar, salt och paprikapulver. Fräs köttet tills det blir gyllenbrunt.Garnering 2 st tomater 2 st champinjoner 2 st kvistar blomkålSkär små snitt i tomaterna.Skär bort foten ur champinjonerna och lägg i vitlöks smör. Koka blomkålen i ca 5 min så att det finns tuggmotstånd.Spritsa duchesse moset runt om på plankan.Spritsa även en sträng i mitten på plankan. Lägg på köttet.Häll på såsen och lägg på garneringen på ett sätt som ser bra ut. Ställ in plankan i mitten på ugnen i 225 grader tills moset får en gyllen brun färg. Ät och njut. Bernaisesås Ingredienser 3 äggulor 350 g smör ½ dl vinäger (helst vitvins-) 1 schalottenlök fransk dragon, 3-4 kvistar färsk eller motsvarande torkad eller saltad Salt Peppar Chili Beredning Hacka schalottenlökarna grovt och koka dem tillsammans med det grova från dragonkvistarna i vinäger och kryddor (det skall vara ganska mycket salt). Låt extraktet koka ihop tills det är ungefär 1,5 matsked kvar, mer ju ?starkare? sås man vill ha. Medan det kokar ihop smälter man smöret (1 min 40 sek i vår mikro). Sila sedan ifrån. Vispa upp äggulorna tillsammans med lite salt så att de tjocknar. Tillsätt sedan extraktet. Vispa ned det smälta smöret ungefär som när man gör majonnäs. När man har tillsatt allt smöret skall såsen ha tjocknat lite. Sedan sätter man in såsen i mikron (vår) på full effekt i 2 min. Sedan vispar man lite och kör c:a 20 sekunder till. Såsen är då ganska tjock. Ibland behövs några sekunder till. Kör man för länge skär såsen sig. När den är färdig tillsätter man den återstående, finhackade, dragonen. OBS! Det går inte att göra bernaisesås på ankägg.

  • 15 mars 2002

    Du tar steken och marinerar den i ägg, för att göra den riktigt luftig.Sedan väntardu en timme för att köttet ska bli saftigt och få lite mer lyster. Då är det dags att stoppa in den i ugnen, där ska den vara med 600 C i 2 timmar, eller 400 C i 30 timmar.Servera med ett kläckt ägg och pastaskruvar. Garnera med pepparrot.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.