Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Populär 3-rättersmiddag

  • Annrh 18 september 2013

    När ni bjuder på trerättersmiddag, vad är då era favoritkombinationer på förrätt/varmrätt/efterrätt?

    Vore kul att se vilka rätter ni gärna eller helst parar ihop. Det ska inte vara sånt ni vill göra utan brukar göra eller gjort och som varit en riktigt bra kompo :)

  • Erajscha 18 september 2013

    Jag brukar ofta ha en räkcoctail eller en liten toast med räkor till förrätt när jag serverar kött eller fågel. Då bjuder jag gärna ofta på en mousse till efterrätt. Citron om det varit en "tung kötträtt" och chokladmousse om det varit en lättare rätt som kyckling.

  • Veranne 18 september 2013

    Två enkla som inte brukar slå fel...

    -Krustad eller toast med löjrom, gräddfil, hackad rödlök och dill
    -En god grillad köttbit med klyftpotatis, sparris eller ärtor, tomatsallad och örtkryddat smör
    -Irish coffee

    -Trattkantarellsoppa (helt enkelt på trattisar som hackats och fått fräsa med lite lök, salt o peppar, spätts med mjölk och lite grädde och avrundats med klippt persilja; köpebuljong är helt onödigt här)
    -Stekta rödspätte- eller bergtungafiléer med kokt potatis, brynt smör och rejäla citronklyftor
    -Smulpaj på säsongens bär/frukt med vaniljsås

  • rosatalo 19 september 2013

    Eftersom jag oftast har väldigt många gäster ( 10-50 ), brukar det fungera bäst med kall förrätt. Det blir enkelt, ofta tomat, mozzarella sallad med lite valnötter och färdigköpta krispiga bröd av typen grissini eller Lidls ost sticks.

    Som huvudrätt fungerar någon gryta med kött och rotfrukter och olika enkla tillbehör till beroende på vad som finns i grytan. Gratänger av olika slag förekommer också ofta.

    Är inte mycket för sötslisk så jag gör inga avancerade efterrätter, antingen fruktsallad med vispgrädde. Eller så bakar jag pajer, ex äpple, rabarber eller bär vad som nu finns och sedan tar vi kaffe till.

  • Annrh 26 september 2013

    Skrivet av rosatalo den 19 sep 2013

    Eftersom jag oftast har väldigt många gäster ( 10-50 ), brukar det fungera bäst med kall förrätt. Det blir enkelt, ofta tomat, mozzarella sallad med lite valnötter och färdigköpta krispiga bröd av typen grissini eller Lidls ost sticks.


    Oj, det var inte illa som standard på bjudningar. Själv kommer jag sällan upp i fler än 8 personer och då tycker jag att det är i mesta laget :)

  • Gnurf 4 oktober 2013

    - En liten toast med någon form av skaldjur, mousserande eller en lite kraftigare chardonnay

    - Entrecote/Oxfilé grillad/stekt beroende på årstid, rejält krämig och vitlöksdoftande potatisgratäng, riktigt kraftfullt fylligt rödtjut

    - Hemkörd vailjgräddglass, varm hjortronsylt, sauternes

  • rosatalo 4 oktober 2013

    Skrivet av Annrh den 26 sep 2013

    Skrivet av rosatalo den 19 sep 2013

    Eftersom jag oftast har väldigt många gäster ( 10-50 ), brukar det fungera bäst med kall förrätt. Det blir enkelt, ofta tomat, mozzarella sallad med lite valnötter och färdigköpta krispiga bröd av typen grissini eller Lidls ost sticks.


    Oj, det var inte illa som standard på bjudningar. Själv kommer jag sällan upp i fler än 8 personer och då tycker jag att det är i mesta laget :)


    Det är för att jag har 5 barn, så bara med dem och deras respektive, min bror som bor hos oss och min kusin som vi räknar som familjemedlem, mamma och hennes sambo, är vi 16 personer med dessa mina allra närmaste. Och jag är så glad att jag har dem alla.

  • Gutis 4 oktober 2013

    Till förätt en toast med laxröra

    Varmrätt Baconinlindad kycklingfile med klyftpotatis

    Efterrätt Cheesecake

  • Lenkan 5 oktober 2013

    Förrätt: Bruschetta med tomat/vitlök/rödlök/basilika

    Varmrätt: Färskostfylld och parmaskinkinlindad fläskfilé, till det ugnsrostade rotsaker och kantarellsås

    Dessert: Syrlig fruktsallad med vaniljgrädde

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.