Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Potatissallad

  • Agneta_kba 27 maj 2009

    Hej , ska ha buffé på tisdag och vill ju gäran ha klart så mycket som möjligt i god tid. Undrar därför om jag kan göra min potatissallad på söndag kväll om den ska serveras på tisdag middag? En del tycker att den bara blir godare och en del att det är alldeles för lång innan....
    Kan nån svara på detta?
    Hälsn.
    Nervös mamma till blivande student, Agneta =)

  • Jessika 27 maj 2009

    När jag hade 40-års buffé gjorde jag nästan allt i förväg. Min lösning för potatissalladen var att blanda "såsen" i en bunke och koka potatisen i förväg men jag skalade och tärnade potatisen och blandade med såsen kvällen innan det skulle ätas.

    Smakerna i såsen vinner ju på att stå och dra men skalad potatis blir inte allt för rolig om den står för länge.

  • Agneta_kba 27 maj 2009

    Tack för tipset, det var ju en bra variant! (Y)

    Hälsn.
    Agneta

  • Erajscha 27 maj 2009

    Om potatisen är i såsen så blir den bara bättre av att stå en dag till. Den blir inte som vanlig kall kokt potatis i kylskåpet (lite fuktig och ful)

  • Agneta_kba 27 maj 2009

    Blir den inte, va bra!! :) Då kan jag kanske göra hela byttan på söndag kvällen ändå då, ett moment mindre skönt!
    Ska även göra en pastasallad men där har jag dålig fantasi på vad jag ska ha i men jag får väl leta lite här på sidan.
    Eller har ni tips på detta oxå?

  • Erajscha 27 maj 2009

    Nån av dessa kanske kan funka?

    En fantastisk god pastasallad

    Pastasallad

  • Rotmos 29 maj 2009

    Ett tips for att fa en god syrlig smak pa potatissalladen ar att kora i chutney (jag brukar kora Mrs Balls Chutney). Later kankse konstigt men fungerar valdigt bra!

  • Danniboy 29 maj 2009

    Skrivet av Agneta_kba den 27 maj 2009

    Hej , ska ha buffé på tisdag och vill ju gäran ha klart så mycket som möjligt i god tid. Undrar därför om jag kan göra min potatissallad på söndag kväll om den ska serveras på tisdag middag? En del tycker att den bara blir godare och en del att det är alldeles för lång innan....
    Kan nån svara på detta?
    Hälsn.
    Nervös mamma till blivande student, Agneta =)


    Funkar jätte bra o göra som du, men tänk på att göra den extra blöt eftersom den kommer eftersom potatisen drar åt sig vätska, du kan till o med behöva tillsätta mera vätska i den innan servering?. Sen en fråga, ska du göra den på majonnäs lr med som en fransk med ört dressing?

  • poffa 29 maj 2009

    Om potatisen står ett par dagar väl övertäckt med lock, sås och kryddor så är det nog bara en fördel smakmässigt. Hanteras råvarorna rätt är det inga problem med hygienen. (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.