Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Praktiska 50 år

  • 3 augusti 2001

    HejSka ha 2X50 års fest och tänkt ha praktiskt med öppet hus, men med god och någorlunda fin mat ändå. Gående bord, men liksom trerätters. Tips önskasfort. Hur beräknar man hur mycket man ska ha. Nån som vet något om kall hel oxfilé?HälsningarKarin

  • 8 augusti 2001

    Gravad oxfilé är supergott! Prova detta, i madeira!Till ca 5 personer går det åt:500 g oxfiléMarinad: 1 dl madeiravin 1/2 dl salt 1/2 dl råsocker1 msk krossad svart-, vit- och rosépeppar1 msk olivoljaSås: 3 msk vitvinsvinäger2 msk söt senap3 msk Dijon senap 3 msk Brun Farin1 tsk salt1 krm vitpeppar 6 msk olivolja 1 msk hackade örter gärna färsk dragon eller körvel Skär bort hinnorna och fettet från oxfilén. Blanda marinaden i en tjock eller dubbla plastpåsar. Lägg i köttet i plastpåsen och gnid in det med marinaden. Pressa ur luften och förslupåsen. Lägg påsen i kylen i fyra dygn. Vänd på den varje dag.Blanda ingredienserna till såsen. Skär upp oxfilén i mycket tunna skivor. Förvaras i kylskåp upp till 3 dygn. Lycka till!

  • 9 augusti 2001

    Huvudrätten, dvs köt och fisk, beräknar du ca 150-200 g/pers. Därtill tillkommer potatis & grönsaksrätter. Bättre att göra för mycket är för lite, det mesta klarar ju sig ett par dagar och ni har lunchen räddade ett par dagar.Jag tycker om italienska bufféer, de är tacksamma att göra, myclket smakrika, mycket kan förberedas osv. Pesto, parmesan, parmaskinka, salami, prosciutto, pinjenötter osv.

  • 13 augusti 2001

    Nyligen gjorde jag en buffé från medelhavet. Det är lättare & roligare om man har ett tema tycker jag. Bland annat bjöd jag på lammpaté med chutney (perfekt att göra i förväg), quiche med skinka och kronärtskockshjärtan samt medelhavsbröd. Sen gjorde jag en tapenade och en annan dipsås (oliv-tomat-chilidip) och hade ett stort fat med grönsaker till. Mycket uppskattat.Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.