Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

prisvärda bra kastruller/stekpannor

  • cattus 31 januari 2010

    Vad har ni för erfarenheter, favoritkastruller? Vill köpa något som verkligen är bra. Även om priset är högt så är det värt pengarna bara man vet att det håller. Nu har jag tröttnat på alla mellanpris varianter som håller max något år. Det billiga har jag redan avskaffat, och vill nu satsa på kvalite..

  • jimboz 31 januari 2010

    Hoppa över allt som har med teflon eller liknande överdrag att göra och satsa på rosfritt eller järn..Förr eller senare så får du slänga skiten..Man får bara använda plastredskap i dessa teflonmaterial, men det är svårt att leva efter om man nu inte BARA har plast redskap hemma.
    Samtliga kastruller/riskokare/stekpanna som jag har hemma är på sista versen: Beläggningen har lossnat och jag är måttligt road just nu .....Lyssna inte på folk som säger att man ska vara försiktig osv.
    Redskap som har kunnat gå i generationer kan väl inte vara sämre än det nya skiten som har kommit !

  • Mistys 31 januari 2010

    Jag tycker OBH Nordicas nya serie kastruller är bra. Ja nya och nya dom har kanske funnits ett tag. Med lika handtag på både kastrull och lock. Även Jamie olivers kastruller är bra men kostar en slant! Satsa på tjockbottnade det gillar jag. Bränner inte fast lika lätt.

  • zudette 31 januari 2010

    Vi har fler kastruller från ICA - Prima cookery eller cook and eat eller vad de nu bestämt sig för att kalla serien...???? Våra kastruller heter i allafall Prima och är helt ok - bra tyngd, lätta att rengöra, bränner inte.... Helt klart prisvärda och funkar på ALLA plattor/hällar! Vi har haft våra i typ 4 - 5 år och tanke på att byta ut dem finns inte...

  • zudette 31 januari 2010

    (Y)

  • boz1965 31 januari 2010

    Håller med zudette där. Men vad du gör - köp INTE kökskungens grejor, sämre skräp är svårt att hitta.

  • emaxen 31 januari 2010

    Har köpt en induktionshäll, nån som vet bra grytor till den ?
    Kan inte använda mina gamla grytor

  • jimboz 31 januari 2010

    Jag hjälper dig ändå oavsett vad du bestämmer dig för ..Här är en länk till tester
    http://www.cint.se/sweden/Asp20/auto_arkiv.asp?type=1&id=691

  • Okänd 31 januari 2010

    Hur kan dom skriva beläggning okänd på en stekpanna som säljs hos Claes Ohlsson. Och ändå få sälja den?

  • anitasuzanne 31 januari 2010

    3 stekpannor i gjutjärn, ett inköpt och 2 ärvda. Underbara pannor! Plus en rejäl stekgryta också i gjutjärn, perfekt. Ska skriva in dom i testamentet! De håller i flera generationer och blir bara bättre och bättre. Lite omvårdnad krävs, men det är dom värda. När våra ungar flyttade hemfrån så fick dom sådana här med sig.
    Pannor med sk Teflon ska man akta sig för. Det är någon sorts plaster, i mina ögon alla fall, och det har inte med matlagning att göra. Fett, plast och upphettning, det kan icke vara en bra kombination.
    Kastruller har jag rostfria med tjock kopparbotten.
    Dyra i inköp, kolla xa priser, men när väl den utgiften är avklarad så har man utrustning som håller länge, länge.

    Bra att önska i present, släkten kan ju gå ihop om gåvan, så tänker man på dom vid varje tillfälle de används!

  • The_mama97mia 31 januari 2010

    Skeppshult gjutjärn stekpanna, samt stekgryta.
    Sen har jag bara rostfria kastruller, inget särskilt märke.
    Men några teflonmonster har jag kvar.. en Wokpanna, en stekpanna av lite bättre kvalisort men vet inte vad den heter.

    Om någon har aluminiumkastruller hemma - kasta dom genast !!!!!!!

  • Gnurf 31 januari 2010

    Som alla andra har jag massor av olika stekpannor...nu senast köpte jag en COOP Cookware teflonare diam 28cm i aluminiumframe. För att kunna göra omeletter med diverse fyllning. Pris 149Kr, den funkar bra ännu efter 4 veckor :D

  • jimboz 31 januari 2010

    Skrivet av anitasuzanne den 31 jan 2010

    3 stekpannor i gjutjärn, ett inköpt och 2 ärvda. Underbara pannor! Plus en rejäl stekgryta också i gjutjärn, perfekt. Ska skriva in dom i testamentet! De håller i flera generationer och blir bara bättre och bättre. Lite omvårdnad krävs, men det är dom värda. När våra ungar flyttade hemfrån så fick dom sådana här med sig.

    Kastruller har jag rostfria med tjock kopparbotten.
    Dyra i inköp, kolla xa priser, men när väl den utgiften är avklarad så har man utrustning som håller länge, länge.

    Bra att önska i present, släkten kan ju gå ihop om gåvan, så tänker man på dom vid varje tillfälle de används!


    Bra sagt :)
    Oavsett om pannorna håller i flera år så måste dom bytas ut , det är bara en tidsfråga innan skiktet släpper
    En kastrull i teflon får räcka för såser som annars kan brännas vid, resten skall inhandlas i rostfritt och gjutjärn/rostfritt/koppar/aluminium allt som alltid funkat förr.

  • redd 31 januari 2010

    Någon kock som kan ge ett vettigt tips på märke för KASTRULLER? (allt som handlar om stekning hamnar givetvis i gjutjärnspannor av olika slag.

    Har ett par skeppshult hemma som jag är förhållandevis nöjd med, men åker man inte förbi fabriken får man betala 1000:-/st för 5l kastrullen och det känns som man borde kunna hitta bättre billigare.
    (råkade glömma att jag kokade vatten i min förra och nu fastnar ALLT i botten samt att skickten i botten håller på att släppa ifrån varandra vilket ger den värdelösa egenskaper)

  • zudette 1 februari 2010

    Skrivet av emaxen den 31 jan 2010

    Har köpt en induktionshäll, nån som vet bra grytor till den ?
    Kan inte använda mina gamla grytor


    Ett tråkigt svar kanske men alla kastruller som är magnetiska funkar - se mitt tidigare inlägg - sen är det upp till dig hur mycket pengar du vill spendera! När vi köpte vår induktion hade vi förvånansvärt få kastruller som inte behövde kastas så vi har faktiskt kvar de flesta av våra gamla!

    Hoppas du blir nöjd över ditt val av induktion - jag kommer aldrig att byta bort min!(Y)

  • siggemums 1 februari 2010

    Jag tycker IKEAs serie 365+ är prisvärda och bra kastruller som även fungerar på induktion.

  • boz1965 1 februari 2010

    Skrivet av redd den 31 jan 2010

    Någon kock som kan ge ett vettigt tips på märke för KASTRULLER?...


    Som sagt: ICA's Prima Cookware-serie är klart godkänd för "hemmakocken" enligt mig. Men återigen köp inte kökskungens kastruller/grytor - de suger. Ett års användning så bågnar de i botten. Iaf har de tre Kökskungen-kärl jag har ägt gjort det.

    Annars är Hackman också ett bra alternativ - om än lite dyrare. Men det är ju å andra sidan en investering för många år framöver.

  • emaxen 3 februari 2010

    Hej, hörde i affären att om man tog en magnet under grytan och den fastnade, då funkar den på indoktionshäll.
    Jag har gjutjärnsgryta o stekpannan o en 2 litersgryta som kommer att funka när väl köket kommer att bli klart.
    Får se hur mycket pengar vi lägger på grytorna.
    Tack för ditt svar kram emaxen i snöstormen:D




    Skrivet av zudette den 1 feb 2010

    Skrivet av emaxen den 31 jan 2010

    Har köpt en induktionshäll, nån som vet bra grytor till den ?
    Kan inte använda mina gamla grytor


    Ett tråkigt svar kanske men alla kastruller som är magnetiska funkar - se mitt tidigare inlägg - sen är det upp till dig hur mycket pengar du vill spendera! När vi köpte vår induktion hade vi förvånansvärt få kastruller som inte behövde kastas så vi har faktiskt kvar de flesta av våra gamla!

    Hoppas du blir nöjd över ditt val av induktion - jag kommer aldrig att byta bort min!(Y)

  • Lillafrida 3 februari 2010

    Du måste kolla in kastrullerna från coop!

    Jag köpte hela serien för ett par år sedan och de är grymt snygga och ser fina ut än. När jag köpte var det halva priset, och det brukar vara det med jämna mellanrum, så vänta och passa på då.

    Jag har 2 st 1,5 l, 1 3 l och en 5 l. Funkar till allt.

  • redd 3 februari 2010

    Skrivet av boz1965 den 1 feb 2010

    Skrivet av redd den 31 jan 2010

    Någon kock som kan ge ett vettigt tips på märke för KASTRULLER?...


    Som sagt: ICA's Prima Cookware-serie är klart godkänd för "hemmakocken" enligt mig. Men återigen köp inte kökskungens kastruller/grytor - de suger. Ett års användning så bågnar de i botten. Iaf har de tre Kökskungen-kärl jag har ägt gjort det.

    Annars är Hackman också ett bra alternativ - om än lite dyrare. Men det är ju å andra sidan en investering för många år framöver.


    Så Hackman är bra? Har hört väldigt lite om dom och med tanke på att det är ett stort märke har det gjort mig orolig, dessutom känns det som att priserna är lite i lägsta laget för att vara kvalitet, trodde det var risk för att dom sålde på varumärket istället för kvaliten.

    Om inte någon skrivet något annat köper jag nog en 3 och en 5l hackman i närtiden.
    (Ica och Coop har bra grejer ibland t.o.m riktigt bra, problemet är att dom byter leverantör över tiden vilket gör att det som var bra förra året kan vara värdelöst i år. Personligen föredrar jag en dyrare produkt som jag vet kvaliten på.)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.