Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Proteinrikt mjöl

  • car0lina 20 november 2009

    Jag har många recept där det står att proteinrikt mjöl ska användas. Vart får jag tag på sådant, ICA? Jag har alltid bakat på mjöl som har ca 10 i proteinhalt men undrar om det gör så stor skillnad med dessa andra vetemjöl? Har inte lyckats hitta dem någonstans tyvärr! Hör av er om någon vet! Kram :)

  • Bumbis 20 november 2009

    Jag tror att det är specialvetemjöl som menas. Det finns säkert i andra sorter oxå.

  • Roggan 20 november 2009

    Vetemjöl Special har högre proteinhalt, ca 12. Finns på ICA, COOP...
    Finax har börjat saluföra ex Manitoba Cream som håller ännu högre proteinhalt. Bagerierna använder sig ofta av detta mjöl. Googla så hittar du säkert inköpsställen.

    Brödet blir högre och luftigare om det bakas med mjöl med hög proteinhalt.

    Lycka till med brödbaket.

  • anne46 6 april 2011

    Proteinrikt mjöl = mandelmjöl chiamjöl etc.

  • Ulrika91 6 april 2011

    Sojamjöl har ett högt värde protein i sig, men sojaprotein sägs vara ett "dåligt" protein, inte fullvärdigt, så jag vet inte om det är bra.... Insåg precis att min kommentar inte tillförde någonting haha...

  • The_mama97mia 6 april 2011

    Durumvetemjöl är extra proteinrikt, även rikt på gluten.
    Även dinkel är proteinrikt.
    För övrigt instämmer med ovanstående talare om att vetemjöl special och Manitoba cream ofta avses, särskilt vid matbrödsbakning.
    Durumvete ser man ofta vid egen pastatillverkning.

  • The_mama97mia 6 april 2011

    TS frågar var det går att köpa, finns i de flesta matbutiker, till o med Netto säljer vetemjölspecial och väldigt billigt dessutom.
    FÖrdelar ??? Ja vars, lite luftigare bröd blir det nog, nackdel = mycket dyrare oftast...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.