Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Råsocker istället för vanligt socker till saft?

  • spinkan 2 september 2009

    Undrar om någon vet om man kan använda råsocker likaväl som vanligt strösocker när man gör saft?
    Erfarenheter av någon som provat vore intressant, eller om det finns förslag på annat sötningsmedel.

    Jag har fått välja bort raffinerat socker ur kosten och står här med hela skogen och hela frysen med blåbär och ville prova göra saft, men inte med 8½ dl socker :o.

    Läste nånstans att ju mindre socker, ju kortare hållbarhet så det vore ju bra om man hann använda den innan den blev förstörd även om man har den i frysen och tar upp portionsvis.

  • Ulrika91 2 september 2009

    Jag hade hälften hälften när jag gjorde flädersaft :) Ingen skillnad på smaken, dock använde jag de bruna sockret (kan ha varit farinsocker, inte säker) och de färgade saften väldigt mycket. Men smaken är densamma, fast godare nästan, för inte lika sötblaskig smak!

    Se bara till att du har typ någon Syra i, kanske bara gäller citon och flädersaft, men det ska öka livslängden om jag inte minns fel.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.