Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept för kräsna barn?

  • LottaBor 9 mars 2012

    är det någon som har ett bra recept för kräsna barn? Har en liten 6-åring som är så tråkig med mat. Hon äter hyfsat med grönsaker så länge de är råa, men annars äter hon bara pasta, pannkaka, köttbullar, prinskorv, pizza och kanske kyckling. Är det någon som har ett barnvänligt recept med något lite mer ovanligt än ovanstående som man kan pröva? Det är så tråkigt att hon aldrig vill äta.

  • Anderstam 9 mars 2012

    Blommig falukorv på grön äng
    Speciellt uppfunnet för matkinkiga barn ! :)

  • Erajscha 9 mars 2012

    Skrivet av LottaBor den 9 mar 2012

    är det någon som har ett bra recept för kräsna barn? Har en liten 6-åring som är så tråkig med mat. Hon äter hyfsat med grönsaker så länge de är råa, men annars äter hon bara pasta, pannkaka, köttbullar, prinskorv, pizza och kanske kyckling. Är det någon som har ett barnvänligt recept med något lite mer ovanligt än ovanstående som man kan pröva? Det är så tråkigt att hon aldrig vill äta.


    Handlar det om konsistens tror du? En del barn har svårt för geggig mat eller ihopblandad mat där man inte ser vad som är vad.

    Pannbiff, köttfärsspett, grillspett är mina tips. Spett är tacksamt för man kan göra de vuxna spett "mer avancerade" om man vill...

  • The_mama97mia 9 mars 2012

    Jag kommer ihåg, mina ungar har varit små matvägrare i perioder.
    Nåt som dom älskar är tacos, så det konceptet har jag applicerat på många andra saker...
    Chicken Taco Nuggets

    Ofta har "fingermat" varit poppis också
    Chicken bitar/nuggets á la Mia

    och vad gäller fisk så är det här receptet värt att prova
    Millans fisk

    annars håller jag med Erajscha ovan här också, det kan handla om att prova sig fram v g konsistens. Funkar mos? OK då kan man försöka smyga ner andra grejer i potatismos, göra små mostoppar i ugn eller nåt. Vill hon bara ha saker hon verkligen kan se vad det är för nåt - tänk tacotillbehör, majs i en skål, gurka i en, plocka o välj själv.

    Lycka till, barn svälter inte så ofta ihjäl här men jag känner så väl igen frustrationen!
    :)

  • The_mama97mia 9 mars 2012

    Glömde - en favorit hos barnen när de var mindre, och som fortfarande är en hit är
    helt enkelt kassler, med currysås och ris - det hette kassler med gul sås när de var mindre...

  • svengelsk 9 mars 2012

    Lingongryta
    Den här lingongrytan är favorit med mina barnbarn och alla andra jag har givit den till.

  • frucaos 9 mars 2012

    Prova att söka på makrillpaj - den går alltid ner i våra barn! Får nästan hejda dem så att de inte får i sig FÖR mycket! (Fick inte till länkfunktionen idag ...)

  • Linlock 10 mars 2012


    Överhuvudtaget soppor tycker jag alltid fungerar på barn. I med en massa grönsaker och mixa eller mixa inte.
    I pannkakssmeten kan man ju ha tex rivna morötter, majs, eller spenat (spenatpannkaka hette "drakblodspannkaka" när jag var liten och min mamma lurade i mig en massa om hur hon kom över drakblodet till dessa speciella pannkakor)(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.