Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept med matvete

  • 30 september 2006

    Något förslag hur, och till vad, man serverar matvete?

  • paddy 31 maj 2007

    Du kan använda matvete ungefär som du använder ris.
    T.ex. i sallader till kött och fisk..

    Koka enligt kartong... brukar fungera bra. Ska du göra en maträtt som du skall ha det i tillsammans med nån typ av sås under tillagningen så föreslår jag att man kokar det halvtid och låter det bli klart kokandes i såsen.

  • Jessika 18 september 2007

    Jag brukar koka det i vatten som jag har smak- och färgsatt med gurkmeja. Det både ser festligt ut och smakar gott.

    Detta serverar jag för det mesta till fläskkött/kyckling marinerat i youghurt, soja, lök, vitlök och lite chili. Torka av köttet innan du steker det.

    Som sås till detta brukar jag ha vitlöks- och myntayoghurt.

    Annars kan man faktiskt anävnda kokt matvete (det är billigare att köpa hel bulgur som brukar finnas i de olika invandrar butikerna) till att baka med eller i sallader.

  • verlden 18 september 2007

    Blandade i curry & äpplen gott och enkelt.
    Det går att blanda i nästan allt tror jag, det är bara att testa.

    Lena

  • mariad 19 september 2007

    Matvete är gott, mättande och nyttigt att ha i sallader. Blanda med de grönsdaker du föredrar och en god vinaigrette till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.