Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

recept på fikonmarmelad efterlyses

  • 11 maj 2005

    Hej hej!Finns det möjligen någon som har ett smarrigt recept på fikonmarmelad? Åkte med Tallink till Tallinn för ett tag sedan, till smörgåsbordets ostbricka serverades en himmelskt god fikonmarmelad som innehöll lagerblad, och nu har jag förgäves jagat nånting färdigt i affärerna, återstår alltså att fixa fikon, lagerblad har jag redan, och så om nån vänlig människa har ett bra recept... *s*

  • 13 maj 2005

    Hej!Jag hittade ett recept här på fikonmarmelad med lagerblad när jag googlade:Bettans fikonmarmelad med blodgrape och lagerbladPortioner: 4-6Tid: 60 min + blötläggningIngredienser:1 kg torkade fikon2 blodgrape1-2 kg socker (gärna råsocker)4 lagerblad1 vaniljstång Blötlägg fikonen över natten. Nästa dag, koka dem mjuka i så mycket av blötläggningsvattnet att det täcker. Tvätta grapefrukterna väl, kvarta dem och skiva mycket tunt. Koka upp dem med vatten så det täcker, och låt sjuda tills skalen är mjuka. Mixa de mjuka fikonen med kokvattnet i en matberedare. Blanda fikonmassa med grapefrukt och någon deciliter av kokvattnet, socker, lagerblad och vaniljstång (dela vaniljstången, skrapa ur fröna och lägg ner frö och stång i marmeladkoket). Låt småkoka i 15-20 min till marmeladkonsistens.Börja med den mindre mängden socker, smaka av och lägg till mer om så behövs. Tänk på att socker konserverar, mer socker betyder längre hållbarhet. Häll upp marmeladen på burkar och förslut genast. Mycket gott till ost! Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.